BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa
Cytat z E46garage.pl data 26 stycznia 2022, 01:02BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa
Wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa to czynność z pozoru trudna, ale wbrew pozorom jest bajecznie łatwa - o ile mamy odpowiednie narzędzia.
Uwaga! Czynność ta tyczy się silnika M47N lub innego, ale z układem Common Rail. Nie należy sugerować się nazewnictwem na portalach aukcyjnych jak i w niektórych sklepach, ponieważ jest ono nieprawidłowe. Bardzo często - błędnie - regulator ciśnienia paliwa na szynie nazywany jest czujnikiem ciśnienia. To karygodny błąd, ponieważ mimo że wyglądają podobnie, to ich funkcja jest zupełnie inna.
Regulator ciśnienia paliwa na szynie - ma za zadanie na podstawie odczytu ciśnienia odpowiednio regulować jego ciśnieniem by utrzymywało się ono w danym momencie odpowiednio do oczekiwanego poziomu z mapy (ECU) proporcjonalnie od obciążenia.
Czujnik ciśnienia paliwa na szynie - ma za zadanie odczytywać informację o aktualnym ciśnieniu paliwa w szynie.
Dla ułatwienia zobaczmy lokalizację poszczególnych elementów:
Dostęp do czujnika od przodu jest bardzo prosty i nie wymaga demontowania kolektora dolotowego. W przypadku regulatora, który znajduje się tuż przy ściance grodziowej, musimy zdemontować kolektor dolotowy.
BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa - co potrzebujemy?
- Klucz płaski - rozmiar 30 - dla regulatora ciśnienia
- Klucz płaski - rozmiar 27 - dla czujnika ciśnienia
- Części zamienne (czujnik / regulator)
- Papier / szmatki - by wytrzeć ewentualne wycieki paliwa
Na powyższym schemacie - numer 2 to regulator ciśnienia (13537805733), numer 3 to czujnik ciśnienia (13537787167)
BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa
Tak jak wspomniałem, procedura jest wbrew pozorom bajecznie prosta. Odpinamy wtyczkę kontrolując przy okazji stan przewodów - czy nie są skruszałe lub przerwane. Jeżeli zauważamy coś takiego, natychmiast naprawiamy usterkę. Jeżeli wszystko jest ok, odkładamy wtyczkę gdzieś by nam nie przeszkadzała i chwytamy klucz 27 do ręki. W zależności też od budowy klucza, dojście do gwintu czujnika może być blokowane przez szpilkę głowicy, do której przykręcany jest kolektor. Ja ten problem rozwiązałem w prosty sposób - odchudzając główkę klucza szlifierką kątową 🙂
Czujnik ma dwa miejsca, za które możemy dokonywać obrotów kluczem, ale to najbliżej czujnika pozwala na pochylenie główki czujnika i wtyczki, a miejsce bliżej szyny jest miejscem gdzie gwint wchodzi w szynę (flet).
Najważniejsze pytania, które rodzą się przy pierwszej próbie odkręcenia:
CZY OD TAK DUŻEGO CIŚNIENIA, CZUJNIK WYSTRZELI? - Odp: Nie
CZY POLECI PALIWO? - Odp: Kilka mililitrów maksymalnieW tym momencie śmiało odkręcamy, ale z góry mówię, że czujnik jest bardzo solidnie dokręcony i trzeba użyć sporo siły by go odkręcić. Po wszystkim jego odkręcenie do końca i wyjęcie jest łatwe. Teraz wymieniamy czujnik na nowy lub w myjce ultradźwiękowej próbujemy ożywić ten, który mamy, ale to tylko opóźnienie śmierci pacjenta.
BMW E46 wymiana regulatora ciśnienia paliwa
Tutaj sprawa w technicznym kontekście jest identyczna, ale zmienia się tylko klucz - 30 i lokalizacja - niestety pod kolektorem dolotowym, który musimy zdemontować.
Podobnie ma się też sprawa z miejscem odkręcania. Chwytając bliżej główki czujnika - regulujemy jego położenie, chwytając bliżej szyny - odkręcamy gwint regulatora. Odkręcenie regulatora nie należy do najłatwiejszych dlatego też kolejny raz musimy użyć dużo siły. Gdy tylko popuścimy gwint, dalej już od pewnego momentu, będziemy mogli odkręcić praktycznie ręką. Przed wyjęciem opór może stawiać metalowa "podkładka" w regulatorze, której stan też musimy kontrolować, ponieważ jej uszkodzenie powoduje nieprawidłowość w sterowaniu ciśnieniem oraz ewentualnymi wyciekami. Zajrzyjmy w związku z tym do wnętrza szyny czy ewentualne pozostałości lub brudu tam nie zostały.
Dokonujemy docelowej wymiany lub czyszczenia i postępujemy w odwrotnych krokach.
UWAGA! Staramy się naprawdę mocno dokręcić zarówno czujnik jak i regulator. W przeciwnym razie będziemy mieli efekt nieszczelności układu lub wycieki paliwa, które spadając na głowicę będą parowały i generowały smród.
BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa
Wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa to czynność z pozoru trudna, ale wbrew pozorom jest bajecznie łatwa - o ile mamy odpowiednie narzędzia.
Uwaga! Czynność ta tyczy się silnika M47N lub innego, ale z układem Common Rail. Nie należy sugerować się nazewnictwem na portalach aukcyjnych jak i w niektórych sklepach, ponieważ jest ono nieprawidłowe. Bardzo często - błędnie - regulator ciśnienia paliwa na szynie nazywany jest czujnikiem ciśnienia. To karygodny błąd, ponieważ mimo że wyglądają podobnie, to ich funkcja jest zupełnie inna.
Regulator ciśnienia paliwa na szynie - ma za zadanie na podstawie odczytu ciśnienia odpowiednio regulować jego ciśnieniem by utrzymywało się ono w danym momencie odpowiednio do oczekiwanego poziomu z mapy (ECU) proporcjonalnie od obciążenia.
Czujnik ciśnienia paliwa na szynie - ma za zadanie odczytywać informację o aktualnym ciśnieniu paliwa w szynie.
Dla ułatwienia zobaczmy lokalizację poszczególnych elementów:
Dostęp do czujnika od przodu jest bardzo prosty i nie wymaga demontowania kolektora dolotowego. W przypadku regulatora, który znajduje się tuż przy ściance grodziowej, musimy zdemontować kolektor dolotowy.
BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa i regulatora paliwa - co potrzebujemy?
- Klucz płaski - rozmiar 30 - dla regulatora ciśnienia
- Klucz płaski - rozmiar 27 - dla czujnika ciśnienia
- Części zamienne (czujnik / regulator)
- Papier / szmatki - by wytrzeć ewentualne wycieki paliwa
Na powyższym schemacie - numer 2 to regulator ciśnienia (13537805733), numer 3 to czujnik ciśnienia (13537787167)
BMW E46 wymiana czujnika ciśnienia paliwa
Tak jak wspomniałem, procedura jest wbrew pozorom bajecznie prosta. Odpinamy wtyczkę kontrolując przy okazji stan przewodów - czy nie są skruszałe lub przerwane. Jeżeli zauważamy coś takiego, natychmiast naprawiamy usterkę. Jeżeli wszystko jest ok, odkładamy wtyczkę gdzieś by nam nie przeszkadzała i chwytamy klucz 27 do ręki. W zależności też od budowy klucza, dojście do gwintu czujnika może być blokowane przez szpilkę głowicy, do której przykręcany jest kolektor. Ja ten problem rozwiązałem w prosty sposób - odchudzając główkę klucza szlifierką kątową 🙂
Czujnik ma dwa miejsca, za które możemy dokonywać obrotów kluczem, ale to najbliżej czujnika pozwala na pochylenie główki czujnika i wtyczki, a miejsce bliżej szyny jest miejscem gdzie gwint wchodzi w szynę (flet).
Najważniejsze pytania, które rodzą się przy pierwszej próbie odkręcenia:
CZY OD TAK DUŻEGO CIŚNIENIA, CZUJNIK WYSTRZELI? - Odp: Nie
CZY POLECI PALIWO? - Odp: Kilka mililitrów maksymalnie
W tym momencie śmiało odkręcamy, ale z góry mówię, że czujnik jest bardzo solidnie dokręcony i trzeba użyć sporo siły by go odkręcić. Po wszystkim jego odkręcenie do końca i wyjęcie jest łatwe. Teraz wymieniamy czujnik na nowy lub w myjce ultradźwiękowej próbujemy ożywić ten, który mamy, ale to tylko opóźnienie śmierci pacjenta.
BMW E46 wymiana regulatora ciśnienia paliwa
Tutaj sprawa w technicznym kontekście jest identyczna, ale zmienia się tylko klucz - 30 i lokalizacja - niestety pod kolektorem dolotowym, który musimy zdemontować.
Podobnie ma się też sprawa z miejscem odkręcania. Chwytając bliżej główki czujnika - regulujemy jego położenie, chwytając bliżej szyny - odkręcamy gwint regulatora. Odkręcenie regulatora nie należy do najłatwiejszych dlatego też kolejny raz musimy użyć dużo siły. Gdy tylko popuścimy gwint, dalej już od pewnego momentu, będziemy mogli odkręcić praktycznie ręką. Przed wyjęciem opór może stawiać metalowa "podkładka" w regulatorze, której stan też musimy kontrolować, ponieważ jej uszkodzenie powoduje nieprawidłowość w sterowaniu ciśnieniem oraz ewentualnymi wyciekami. Zajrzyjmy w związku z tym do wnętrza szyny czy ewentualne pozostałości lub brudu tam nie zostały.
Dokonujemy docelowej wymiany lub czyszczenia i postępujemy w odwrotnych krokach.
UWAGA! Staramy się naprawdę mocno dokręcić zarówno czujnik jak i regulator. W przeciwnym razie będziemy mieli efekt nieszczelności układu lub wycieki paliwa, które spadając na głowicę będą parowały i generowały smród.
Cytat z Zuzanna555 data 5 maja 2023, 15:26Super, mi się ten mały poradnik bardzo ostatnio przydał, chociaż miałam czasami pewne komplikacje, ale się udało 😀
________________________
Super, mi się ten mały poradnik bardzo ostatnio przydał, chociaż miałam czasami pewne komplikacje, ale się udało 😀
________________________