Diagnoza OBD ELM327 - jak odczytać błędy?
Cytat z E46garage.pl data 22 stycznia 2023, 19:33Diagnoza OBD ELM327 - jak odczytać błędy?
Nie każdy kierowca posiada profesjonalne i drogie interfejsy do samodzielnej diagnostyki auta. Najczęściej kierujemy się ceną i popularnością, ale takie narzędzia nie dostarczają wprost jasnych informacji o błędach w naszym aucie. Jak zatem rozszyfrować kody błędów?
Skąd wiem czy moje auto posiada gniazdo OBDII?
Auta z rocznika 1996 i nowsze - szczególnie w USA - posiadają już obsługę OBD drugiej generacji. W Europie przeważnie są to auta z rocznika 2001 i nowsze. W przypadku BMW wyróżniamy jeszcze dwa miejsca, w których znajdziemy gniazdo OBD.
Auta przed rokiem 2000 - gniazdo OBD znajduje się pod maską - tzw. hydrant. W tym przypadku potrzebujemy odpowiedniej przejściówki do interfejsu OBD:
Auta po roku 2000 - złącze OBD znajduje się pod kierownicą - nie potrzebujemy przejściówki - wpinamy interfejs i wykonujemy diagnostykę.
Jak widać na powyższym schemacie, również lokalizacja w kokpicie może zależeć od modelu BMW, ale pewnym jest, że złącza nie musimy szukać pod maską.
Rodzaje interfejsów OBD ELM327 - który najlepszy?
ELM327 - co to jest? W dużym skrócie, jest to specjalny mikrokontroler stworzony do komunikacji i tłumaczenia z pokładową diagnostyką samochodu. Sam ELM327 pozwala na połączenie poprzez różne protokoły, które różnią się w zależności od użytych ECU i innych kontrolerów w aucie.
Przykładowo wyróżniamy takie protokoły jak:
- SAE J1850 PWM
- SAE J1850 VPM
- ISO 9141-2
- ISO 14230-4 KWP
- ISO 15765-4 CAN
Każdy z nich zapewnia dostęp do innych modułów w aucie, a ich liczba jest oczywiście większa. Wiedza związana z protokołami jest nieco skomplikowana i wymaga większego zagłębienia się by zrozumieć ten temat w 100%.
W przypadku wyboru interfejsu osobiście poleciłbym Vgate, ponieważ działa on bezproblemowo z praktycznie wszystkimi BMW jak i innymi autami, oraz wieloma aplikacjami diagnostycznymi na telefon.
[content-egg module=Offer template=list next=1]
[content-egg module=Offer template=list next=2]
Droższym, bardziej profesjonalnym narzędziem jest Carly, o którym porozmawiamy sobie innym razem, ale za jego pomocą możemy zarówno przeprowadzać pełnoprawną diagnostykę auta, jak również kodować moduły - tej ostatniej czynności nie potrafią zwykłe interfejsy ELM327 po OBD2.
Jeżeli jednak zależy nam na jak najniższej cenie, tego typu interfejs również nada się do podstawowej diagnostyki auta, jak również łączenia się z niektórymi aplikacjami takimi jak Torque czy ScanMaster.
[content-egg module=Offer template=list next=3]
Jak rozszyfrować kody błędów OBD? Co oznaczają?
Wbrew pozorom, często nieprzetłumaczone kody błędów nie są zbyt skomplikowane do rozszyfrowania. Postaram się w prosty sposób wyjaśnić jak je zdekodować.
Przeważnie kod błędu posiada następującą postać:
P0123xx
Teraz co oznaczają kolejne znaki powyższego kodu?
- Pierwsza litera:
B - Body - Problem z modułem nadwozia włącznie z klimatyzacją i AirBagiem
C - Chassis - Podwozie w tym ABS
P - PowerTrain - zasilanie i jazda czyli silnik i skrzynia biegów
U - User Network - Przewody- Druga cyfra:
0 - Generic OBD - kod ogólny błędu OBD
1 - Specyficzny kod błędu nadany przez producenta (unikatowy kod błędu)- Trzecia cyfra:
1. Paliwo i powietrze
2. Paliwo i powietrze - obieg wtryskiwaczy
3. Rozruch silnika lub zapłon (np. świece)
4. Kontrola emisji np. sondy lambda
5. Kontrola prędkości pojazdu lub pracy na biegu jałowym
6. Obsługa wyjść z ECU (moduły)
7. 8. 9. - Skrzynia biegów
A. B. C. - Błędy aut hybrydowych- Czwarta i piąta cyfra:
Szczegółowy opis kodu błędu o ile jest dostępnyMasz pytania związane z rozszyfrowaniem kodów błędów? Zadaj je na forum w tym temacie :
Diagnoza OBD ELM327 - jak odczytać błędy?
Nie każdy kierowca posiada profesjonalne i drogie interfejsy do samodzielnej diagnostyki auta. Najczęściej kierujemy się ceną i popularnością, ale takie narzędzia nie dostarczają wprost jasnych informacji o błędach w naszym aucie. Jak zatem rozszyfrować kody błędów?
Skąd wiem czy moje auto posiada gniazdo OBDII?
Auta z rocznika 1996 i nowsze - szczególnie w USA - posiadają już obsługę OBD drugiej generacji. W Europie przeważnie są to auta z rocznika 2001 i nowsze. W przypadku BMW wyróżniamy jeszcze dwa miejsca, w których znajdziemy gniazdo OBD.
Auta przed rokiem 2000 - gniazdo OBD znajduje się pod maską - tzw. hydrant. W tym przypadku potrzebujemy odpowiedniej przejściówki do interfejsu OBD:
Auta po roku 2000 - złącze OBD znajduje się pod kierownicą - nie potrzebujemy przejściówki - wpinamy interfejs i wykonujemy diagnostykę.
Jak widać na powyższym schemacie, również lokalizacja w kokpicie może zależeć od modelu BMW, ale pewnym jest, że złącza nie musimy szukać pod maską.
Rodzaje interfejsów OBD ELM327 - który najlepszy?
ELM327 - co to jest? W dużym skrócie, jest to specjalny mikrokontroler stworzony do komunikacji i tłumaczenia z pokładową diagnostyką samochodu. Sam ELM327 pozwala na połączenie poprzez różne protokoły, które różnią się w zależności od użytych ECU i innych kontrolerów w aucie.
Przykładowo wyróżniamy takie protokoły jak:
- SAE J1850 PWM
- SAE J1850 VPM
- ISO 9141-2
- ISO 14230-4 KWP
- ISO 15765-4 CAN
Każdy z nich zapewnia dostęp do innych modułów w aucie, a ich liczba jest oczywiście większa. Wiedza związana z protokołami jest nieco skomplikowana i wymaga większego zagłębienia się by zrozumieć ten temat w 100%.
W przypadku wyboru interfejsu osobiście poleciłbym Vgate, ponieważ działa on bezproblemowo z praktycznie wszystkimi BMW jak i innymi autami, oraz wieloma aplikacjami diagnostycznymi na telefon.
[content-egg module=Offer template=list next=1]
[content-egg module=Offer template=list next=2]
Droższym, bardziej profesjonalnym narzędziem jest Carly, o którym porozmawiamy sobie innym razem, ale za jego pomocą możemy zarówno przeprowadzać pełnoprawną diagnostykę auta, jak również kodować moduły - tej ostatniej czynności nie potrafią zwykłe interfejsy ELM327 po OBD2.
Jeżeli jednak zależy nam na jak najniższej cenie, tego typu interfejs również nada się do podstawowej diagnostyki auta, jak również łączenia się z niektórymi aplikacjami takimi jak Torque czy ScanMaster.
[content-egg module=Offer template=list next=3]
Jak rozszyfrować kody błędów OBD? Co oznaczają?
Wbrew pozorom, często nieprzetłumaczone kody błędów nie są zbyt skomplikowane do rozszyfrowania. Postaram się w prosty sposób wyjaśnić jak je zdekodować.
Przeważnie kod błędu posiada następującą postać:
P0123xx
Teraz co oznaczają kolejne znaki powyższego kodu?
- Pierwsza litera:
B - Body - Problem z modułem nadwozia włącznie z klimatyzacją i AirBagiem
C - Chassis - Podwozie w tym ABS
P - PowerTrain - zasilanie i jazda czyli silnik i skrzynia biegów
U - User Network - Przewody - Druga cyfra:
0 - Generic OBD - kod ogólny błędu OBD
1 - Specyficzny kod błędu nadany przez producenta (unikatowy kod błędu) - Trzecia cyfra:
1. Paliwo i powietrze
2. Paliwo i powietrze - obieg wtryskiwaczy
3. Rozruch silnika lub zapłon (np. świece)
4. Kontrola emisji np. sondy lambda
5. Kontrola prędkości pojazdu lub pracy na biegu jałowym
6. Obsługa wyjść z ECU (moduły)
7. 8. 9. - Skrzynia biegów
A. B. C. - Błędy aut hybrydowych - Czwarta i piąta cyfra:
Szczegółowy opis kodu błędu o ile jest dostępny
Masz pytania związane z rozszyfrowaniem kodów błędów? Zadaj je na forum w tym temacie :