Forum

Please or Zarejestruj się to create posts and topics.

Diagnoza OBD ELM327 - jak odczytać błędy?

Diagnoza OBD ELM327 - jak odczytać błędy?

Nie każdy kierowca posiada profesjonalne i drogie interfejsy do samodzielnej diagnostyki auta. Najczęściej kierujemy się ceną i popularnością, ale takie narzędzia nie dostarczają wprost jasnych informacji o błędach w naszym aucie. Jak zatem rozszyfrować kody błędów?

Skąd wiem czy moje auto posiada gniazdo OBDII?

Auta z rocznika 1996 i nowsze - szczególnie w USA - posiadają już obsługę OBD drugiej generacji. W Europie przeważnie są to auta z rocznika 2001 i nowsze. W przypadku BMW wyróżniamy jeszcze dwa miejsca, w których znajdziemy gniazdo OBD.

Auta przed rokiem 2000 - gniazdo OBD znajduje się pod maską - tzw. hydrant. W tym przypadku potrzebujemy odpowiedniej przejściówki do interfejsu OBD:

diagnoza-obd-elm327-jak-odczytac-bledyAuta po roku 2000 - złącze OBD znajduje się pod kierownicą - nie potrzebujemy przejściówki - wpinamy interfejs i wykonujemy diagnostykę.

Jak widać na powyższym schemacie, również lokalizacja w kokpicie może zależeć od modelu BMW, ale pewnym jest, że złącza nie musimy szukać pod maską.

Rodzaje interfejsów OBD ELM327 - który najlepszy?

ELM327 - co to jest? W dużym skrócie, jest to specjalny mikrokontroler stworzony do komunikacji i tłumaczenia z pokładową diagnostyką samochodu. Sam ELM327 pozwala na połączenie poprzez różne protokoły, które różnią się w zależności od użytych ECU i innych kontrolerów w aucie.

Przykładowo wyróżniamy takie protokoły jak:

  • SAE J1850 PWM
  • SAE J1850 VPM
  • ISO 9141-2
  • ISO 14230-4 KWP
  • ISO 15765-4 CAN

Każdy z nich zapewnia dostęp do innych modułów w aucie, a ich liczba jest oczywiście większa. Wiedza związana z protokołami jest nieco skomplikowana i wymaga większego zagłębienia się by zrozumieć ten temat w 100%.

W przypadku wyboru interfejsu osobiście poleciłbym Vgate, ponieważ działa on bezproblemowo z praktycznie wszystkimi BMW jak i innymi autami, oraz wieloma aplikacjami diagnostycznymi na telefon.

[content-egg module=Offer template=list offer=1]

[content-egg module=Offer template=list offer=2]

Droższym, bardziej profesjonalnym narzędziem jest Carly, o którym porozmawiamy sobie innym razem, ale za jego pomocą możemy zarówno przeprowadzać pełnoprawną diagnostykę auta, jak również kodować moduły - tej ostatniej czynności nie potrafią zwykłe interfejsy ELM327 po OBD2.

Carly - Error Reader for Car: Buy Online at Best Price in Egypt - Souq is  now Amazon.eg

Jeżeli jednak zależy nam na jak najniższej cenie, tego typu interfejs również nada się do podstawowej diagnostyki auta, jak również łączenia się z niektórymi aplikacjami takimi jak Torque czy ScanMaster.

[content-egg module=Offer template=list offer=3]

Jak rozszyfrować kody błędów OBD? Co oznaczają?

Wbrew pozorom, często nieprzetłumaczone kody błędów nie są zbyt skomplikowane do rozszyfrowania. Postaram się w prosty sposób wyjaśnić jak je zdekodować.

Przeważnie kod błędu posiada następującą postać:

P0123xx

Teraz co oznaczają kolejne znaki powyższego kodu?

  1. Pierwsza litera:
    B - Body - Problem z modułem nadwozia włącznie z klimatyzacją i AirBagiem
    C - Chassis - Podwozie w tym ABS
    P - PowerTrain - zasilanie i jazda czyli silnik i skrzynia biegów
    U - User Network - Przewody
  2. Druga cyfra:
    0 - Generic OBD - kod ogólny błędu OBD
    1 - Specyficzny kod błędu nadany przez producenta (unikatowy kod błędu)
  3. Trzecia cyfra:
    1. Paliwo i powietrze
    2. Paliwo i powietrze - obieg wtryskiwaczy
    3. Rozruch silnika lub zapłon (np. świece)
    4. Kontrola emisji np. sondy lambda
    5. Kontrola prędkości pojazdu lub pracy na biegu jałowym
    6. Obsługa wyjść z ECU (moduły)
    7. 8. 9. - Skrzynia biegów
    A. B. C. - Błędy aut hybrydowych
  4. Czwarta i piąta cyfra:
    Szczegółowy opis kodu błędu o ile jest dostępny

Masz pytania związane z rozszyfrowaniem kodów błędów? Zadaj je na forum w tym temacie :