Test przelewowy wtryskiwaczy tanio - DIY
Cytat z E46garage.pl data 3 października 2021, 17:36Wtryskiwacze to kluczowy element poprawnej pracy silnika jak i prawidłowej mocy pojazdu, a szczególnie jeżeli zamierzamy tę moc podnieść. Pewne objawy takie jak spadek mocy, szary dym i trudności z odpalaniem mogą sugerować, że coś jest na rzeczy. Jak sprawdzić, które wtryskiwacze nadają się do wymiany? Najprościej za pomocą testu przelewowego.
UWAGA! Test przelewowy jest jest wyrocznią w kwestii prawidłowej pracy wtryskiwacza. Wyniki takiego testu mogą jedynie zasugerować, który wtryskiwacz działa nieprawidłowo. Najlepszą diagnozą jest wyjęcie i sprawdzenie maszynowe. Test przelewowy wykonujemy gdy korekty wtryskiwaczy pod komputerem nie dają jednoznacznego wniosku, a mimo to objawy nadal są widoczne.
BMW E46 318d 320d 330d - test przelewowy - co potrzebujemy?
Oczywiście możemy kupić gotowy zestaw i mieć wszystko z głowy, np taki.
Ale ja zbudowałem to o wiele taniej:
- Dla silnika M47 / M47N (4 cylindry) potrzebujemy 4 sztuki strzykawki 100ml
- Na spokojnie 2m bieżące wężyka sylikonowego do paliwa 4mm żeby nie było problemu z manewrowaniem całym testerem
- 1m bieżący wężyka 5mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 6mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 7mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 8mm jako zasilanie powrotu wtryskiwacza
ŁĄCZNY KOSZT: 22,60zł to można jeszcze zredukować gdy będziemy w stanie kupić 0.5m wężyków do redukcji.
BMW E46 - Jak zrobić tester wtryskiwaczy?
Jeżeli mamy już wszystkie elementy to 2m wężyka 4mm dzielimy na 4 równe części po 50cm każdy. Ważne jest by wszystkie elementy miały równe długości bo inaczej pomiar będzie nieprawidłowy!
Teraz wszystko jest proste jak drut. Wkładamy wężyk 4mm w 5mm, 5mm w 6mm, 6mm w 7mm i 7mm w 8mm, a 8mm naciągamy na powrót wtryskiwacza. Wszystko trzyma się stabilnie i nie przecieka.
Gdy mamy to połączone to teraz trzeba zrobić element pomiarowy. Wykorzystamy strzykawki 100ml (mogą być też 50ml). Wpinamy w nie wężyki, a same strzykawki montujemy w jednej linii np. w tekturze (kartonie):
Całość stabilnie ustawiamy w jednym miejscu, albo podwieszamy. Ja użyłem do tego skrzynki z narzędziami:
To wszystko - możemy przejść do testowania 🙂
BMW E46 - jak prawidłowo zrobić test przelewowy?
Wbrew pozorom wykonanie testu to nie jest takie "hop siup". Na początku, gdy odłączymy powroty wtryskiwaczy, musimy je zabezpieczyć żeby paliwo się nie wylewało i nie zapowietrzyć układ paliwowy (ryzyko jest niskie w przypadku M47N).
Króćce powrotów zapętlamy wężykiem jak na powyższym zdjęciu, dzięki czemu nie będzie zapowietrzenia oraz paliwo nie będzie wyciekało (nie powinno, ale z doświadczenia wiem, że przez krótki czas po prostu się z niego leje).
Ok czas odpalić auto i pozostawić na biegu jałowym. Obserwujemy czy wszystko się trzyma i nigdzie paliwo nie przecieka. Jeżeli jest ok, to :
- Czas trwania testu: 4minuty
- Prawidłowy przepływ paliwa: 10ml/minutę
- Dopuszczalne odchylenie poziomu paliwa w miarce: do 30%
Jak wyliczyć dopuszczalne odchylenie? Sprawdzamy, który wtryskiwacz napełnił najmniej naczynie pomiarowe. Mnożymy tę wartość raz 1,3 i otrzymany wynik jest granicą akceptowalną. Powyżej tej wartości wtryskiwacz nadaje się do dalszej analizy na stole (najprawdopodobniej jest nieszczelny i przepuszcza dużo paliwa, albo jego końcówka jest zatkana i nie jest w stanie prawidłowo rozpylać paliwo).
Zobaczmy to na moim przykładzie:
Wtryskiwacz numer 2: po 4 minutach w ogóle się nie napełniło paliwo - oznacza to, że końcówka wtryskiwacza wręcz wlewa paliwo do cylindra - do wymiany
Wtryskiwacz numer 1: napełniony najszybciej, dawka przekracza normę (dopuszczalne byłoby +- 14,5ml bo wtryskiwacz 2 i 3 napełniony jest praktycznie na równo po 11ml. 11ml x 1,3 = 14,3)
Co w związku z powyższym? Pamiętajmy o kompensacji na cylindrach, która sterowana jest przez ECU. Dla mnie na pierwszy ogień idzie wtryskiwacz numer 2 do wymiany. Po jego podmianie wartość wtryskiwacza numer 1 może ulec poprawie.
To by było na tyle, prawda że proste?
Wtryskiwacze to kluczowy element poprawnej pracy silnika jak i prawidłowej mocy pojazdu, a szczególnie jeżeli zamierzamy tę moc podnieść. Pewne objawy takie jak spadek mocy, szary dym i trudności z odpalaniem mogą sugerować, że coś jest na rzeczy. Jak sprawdzić, które wtryskiwacze nadają się do wymiany? Najprościej za pomocą testu przelewowego.
UWAGA! Test przelewowy jest jest wyrocznią w kwestii prawidłowej pracy wtryskiwacza. Wyniki takiego testu mogą jedynie zasugerować, który wtryskiwacz działa nieprawidłowo. Najlepszą diagnozą jest wyjęcie i sprawdzenie maszynowe. Test przelewowy wykonujemy gdy korekty wtryskiwaczy pod komputerem nie dają jednoznacznego wniosku, a mimo to objawy nadal są widoczne.
BMW E46 318d 320d 330d - test przelewowy - co potrzebujemy?
Oczywiście możemy kupić gotowy zestaw i mieć wszystko z głowy, np taki.
Ale ja zbudowałem to o wiele taniej:
- Dla silnika M47 / M47N (4 cylindry) potrzebujemy 4 sztuki strzykawki 100ml
- Na spokojnie 2m bieżące wężyka sylikonowego do paliwa 4mm żeby nie było problemu z manewrowaniem całym testerem
- 1m bieżący wężyka 5mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 6mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 7mm jako redukcja dla powrotu wtryskiwacza
- 1m bieżący wężyka 8mm jako zasilanie powrotu wtryskiwacza
ŁĄCZNY KOSZT: 22,60zł to można jeszcze zredukować gdy będziemy w stanie kupić 0.5m wężyków do redukcji.
BMW E46 - Jak zrobić tester wtryskiwaczy?
Jeżeli mamy już wszystkie elementy to 2m wężyka 4mm dzielimy na 4 równe części po 50cm każdy. Ważne jest by wszystkie elementy miały równe długości bo inaczej pomiar będzie nieprawidłowy!
Teraz wszystko jest proste jak drut. Wkładamy wężyk 4mm w 5mm, 5mm w 6mm, 6mm w 7mm i 7mm w 8mm, a 8mm naciągamy na powrót wtryskiwacza. Wszystko trzyma się stabilnie i nie przecieka.
Gdy mamy to połączone to teraz trzeba zrobić element pomiarowy. Wykorzystamy strzykawki 100ml (mogą być też 50ml). Wpinamy w nie wężyki, a same strzykawki montujemy w jednej linii np. w tekturze (kartonie):
Całość stabilnie ustawiamy w jednym miejscu, albo podwieszamy. Ja użyłem do tego skrzynki z narzędziami:
To wszystko - możemy przejść do testowania 🙂
BMW E46 - jak prawidłowo zrobić test przelewowy?
Wbrew pozorom wykonanie testu to nie jest takie "hop siup". Na początku, gdy odłączymy powroty wtryskiwaczy, musimy je zabezpieczyć żeby paliwo się nie wylewało i nie zapowietrzyć układ paliwowy (ryzyko jest niskie w przypadku M47N).
Króćce powrotów zapętlamy wężykiem jak na powyższym zdjęciu, dzięki czemu nie będzie zapowietrzenia oraz paliwo nie będzie wyciekało (nie powinno, ale z doświadczenia wiem, że przez krótki czas po prostu się z niego leje).
Ok czas odpalić auto i pozostawić na biegu jałowym. Obserwujemy czy wszystko się trzyma i nigdzie paliwo nie przecieka. Jeżeli jest ok, to :
- Czas trwania testu: 4minuty
- Prawidłowy przepływ paliwa: 10ml/minutę
- Dopuszczalne odchylenie poziomu paliwa w miarce: do 30%
Jak wyliczyć dopuszczalne odchylenie? Sprawdzamy, który wtryskiwacz napełnił najmniej naczynie pomiarowe. Mnożymy tę wartość raz 1,3 i otrzymany wynik jest granicą akceptowalną. Powyżej tej wartości wtryskiwacz nadaje się do dalszej analizy na stole (najprawdopodobniej jest nieszczelny i przepuszcza dużo paliwa, albo jego końcówka jest zatkana i nie jest w stanie prawidłowo rozpylać paliwo).
Zobaczmy to na moim przykładzie:
Wtryskiwacz numer 2: po 4 minutach w ogóle się nie napełniło paliwo - oznacza to, że końcówka wtryskiwacza wręcz wlewa paliwo do cylindra - do wymiany
Wtryskiwacz numer 1: napełniony najszybciej, dawka przekracza normę (dopuszczalne byłoby +- 14,5ml bo wtryskiwacz 2 i 3 napełniony jest praktycznie na równo po 11ml. 11ml x 1,3 = 14,3)
Co w związku z powyższym? Pamiętajmy o kompensacji na cylindrach, która sterowana jest przez ECU. Dla mnie na pierwszy ogień idzie wtryskiwacz numer 2 do wymiany. Po jego podmianie wartość wtryskiwacza numer 1 może ulec poprawie.
To by było na tyle, prawda że proste?
Cytat z Zuzanna555 data 5 maja 2023, 15:31Ten test przelewowy ostatnio próbowaliśmy zrobić i niestety nie do końca nam się udało :/
__________________
Ten test przelewowy ostatnio próbowaliśmy zrobić i niestety nie do końca nam się udało :/
__________________