BMW E46 jaki olej wybrać?
Który olej najlepszy? Na co zwracać uwagę? Olej dla BMW z turbiną? Co lepsze? Syntetyczny czy pół syntetyczny? 0W40 czy 5W40?
Bez owijania w bawełnę. Nie ma idealnego oleju, każdy różni się od siebie różnymi parametrami, o których na pierwszy rzut oka w ogóle nie ma się pojęcia.
Trochę o nich opowiem – bardzo krótko bez zbędnego bełkotu.
0W40, 5W40 czy 5W30?
No właśnie – to pytanie jest podstawą wszelkich zapytań. Co lepsze? Otóż… to zależy. Od czego? Od tego gdzie mieszkasz.
Czym są te cyferki? Niczym innym jak temperaturą otoczenia, w której znajduje się pojazd. Pierwsza cyfra oznacza najniższą możliwą temperaturę, a druga liczba najwyższą.
0 – temperatury poniżej -30*C
5 – temperatury do -30*C
30 – temperatury do 20*C
40 – temperatury ponad 30*C (nasz klimat)
Dokładniej obrazuje to poniższa grafika:
Specyfikacja BMW
znana jest powszechnie pod nazwą „Long Life”. Chodzi tutaj o trzy kategorie produktów, które po pozytywnym zaliczeniu pewnych określonych testów, mogą uzyskać wydłużony okres wymiany oleju.
====================================================================
„BMW Special Oil” 1996 rok najstarsza norma
Minimalny wymóg: ACEA A3/B3. Dodaje się test M42 niezbędny do uzyskania możności stosowania przez cały rok produktów
o gradacji 0W/5W/10W- x.
====================================================================
„BMW Long Life Oils” 1998 rok nowsza
Minimalny wymóg: A3/B3, który powiązany jest z następującą gradacją lepkości: 0W/5W/10W-30/40. Oleje, które pozytywnie przeszły test M44, umożliwiają dłuższy okres między wymianami oleju aż do 20.000 Km lub co dwa lata.
===================================================================
„BMW Long Life” 2001 rok
Minimalny wymóg: ACEA A3/B3.
Gradacje lepkości mogące spełniać powyższą specyfikację to:
0W/5W/10W-30/40.
Test M44 w nowej wersji gwarantuje okres między wymianami oleju co 20/40.000 km lub co dwa lata. Jest to obowiązkowa specyfikacja dla nowych samochodów wymagających Long Life 01 i może ona zastępować poprzednie specyfikacje.
===================================================================
„BMW Long Life” 2004 rok doszedł filtr cząstek
Minimalny wymóg: ACEA A3 oraz BMW Long Life 2001. Stosowana w olejach nowej generacji o wysokiej lotności, o średniej zawartości popiołów siarczanowych, siarki i fosforu.
===================================================================
Klasyfikacja API
American Petroleum Institute
Samochody z silnikiem benzynowym
SM – najnowsza klasa jakości, weszła w życie w lipcu 2004, do silników benzynowych aut osobowych. Jej zastosowanie odnosi się do wszystkich kolejnych klas API gwarantując zachowanie pełnej ochrony silnika;
SL – do wszystkich silników używanych obecnie, chroni silnik podczas pracy w wysokich temperaturach oraz zmniejsza zużycie paliwa i oleju;
SJ – do wszystkich silników wyprodukowanych do roku 2001;
SH – do wszystkich silników wyprodukowanych do roku 1996; przestarzała*
SG – do wszystkich silników wyprodukowanych do roku 1993. przestarzała *
* źródło http://www.gulf.pl/pl/wszystko_o_oleju/oznaczenia_i_normy/api.html
Samochody z silnikiem wysokoprężnym
Ch4 – do najnowszych silników turbodoładowanych, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD, CF4, CG4;
CG4 – do silników ciężarowych autobusowych, być stosowany zamiast olejów z Kategorią CD, CE i CG4;
CF4 – do silników turbodoładowaniem lub bez, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD, CE;
CF2 – do silników dwusuwowych, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD2;
CF – do silników pracujących w ciężkich warunkach, bez wtrysku bezpośredniego, może być stosowany zamiast olejów z kategorią CD.
====================================================================
Klasyfikacja ACEA
Association des Constructeurs Européens dAutomobile
Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów Europejskich z siedzibą w Brukseli istnieje od 1996 roku. Do stowarzyszenia należą takie firmy jak BMW, FIAT, POROSCHE, VOLVO czy VOLKSVAGEN. Głównym celem stowarzyszenia jest poprawa jakości olejów silnikowych. Wszyscy producenci olejów silnikowych przystępujących do programu ACEA zgadzają się produkować oleje silnikowe w oparciu o EELQMS (Europejski System Jakości Olejów Silnikowych), standardy ISO oraz zalecenia ACEA. Do najbardziej znanych producentów posiadających akredytacje stowarzyszenia należą m. In.: BP, CASTROL, COMMA, ELF, MOBIL, SHELL, STATOIL, TEXACO.
Do silników benzynowych w samochodach osobowych
A1 – oleje wielosezonowe do wszystkich nowoczesnych silników. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa (spełnia wymogi A2);
A2 – oleje wielosezonowe do silników po 1989r. Podstawowa klasa olejów o mineralnych o zwykłej lepkości;
A3 – oleje wielosezonowe (0W/XX, 5W/XX, 10W/XX) do nowoczesnych silników sportowych i typowych. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa;
A4 – do silników sportowych lub typowych z przedłużonym czasem ścieku oleju;
A5 – oleje łączące energooszczędność z najwyższą jakością.
Do silników diesla małej pojemności w samochodach osobowych i dostawczych
B1 – oleje wielosezonowe do wszystkich nowoczesnych silników samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych. Dzięki niskiej lepkości zwiększa oszczędność paliwa (spełnia wymogi B2);
B2 – olej wielosezonowy, szczególnie polecany do silników bez wtrysku bezpośredniego;
B3 – olej wielosezonowy o niskiej lepkości (0W/XX, 5W/XX, 10W/XX) do silników sportowych i o dużej mocy;
B4 – oleje wielosezonowe do silników najnowszej konstrukcji z wtryskiem bezpośrednim (rozszerzona B2);
B5 – Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.
Do silników Diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
C1 – Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5%. Z obniżonym HTHS (Ford).
C2 – Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8%. Z HTHS > 2,9 mPas (PEUGEOT).
C3 – Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maks.0,8%. Z HTHS > 3,5 mPas (DaimlerChrysler i BMW).
Temperatura płynięcia:
im niższa temperatura (bardziej na minusie) tym lepiej. Oznacza to, że przy większych mrozach olej nie gęstnieje i nadal zachowuje płynną konsystencję.
Temperatura zapłonu:
im wyższa tym później olej się spala i dłużej smaruje silnik – najprościej mówiąc
Lepkość HT/HS (kinematyczna) w temperaturach
im wyżej tym lepiej – większa lepkość to lepsza ochrona silnika
Przykład powyższych informacji na podstawie pewnego oleju Liqui Moly:
Nazwa | Liqui Moly |
opakowanie | 5 litrów |
Klasa lepkosci | 5W30 |
rodzaj | syntetyczny ( technologia syntetyczna HC) |
Specyfikacje ACEA | A3/B4, C3 |
Specyfikacja API | CF/SN |
Aprobaty/Rekomendacje | BMW Longlife-04 ; Ford WSS-M2C 917-A ; MB-Freigabe 229.51 ; VW 505 00 ; VW 505 01 ; VW 502 00 |
DPF/FAP | TAK |
Gęstość 15°C | C 0,855 g/cm³ DIN 51757 |
Lepkość kinematyczna 40°C | 70,0 mm²/s ASTM D 7042-04 |
Lepkość kinematyczna 100°C | 12,0 mm²/s ASTM D 7042-04 |
Lepkość kinematyczna -30°C | <6600 mPas DIN 51377 |
Wskaźnik lepkości | 169 DIN ISO 2909 |
Temperatura zapłonu | 224°C DIN ISO 2592 |
Temperatura płynięcia | -39°C DIN ISO 3016 |
Odparowanie (Noack) | 9,5% ASTM D5800-08 Metoda B |
PODSUMOWANIE:
Jaki olej wybrać? Taki, który zapewnia maksymalnie wysoką temperaturę zapłonu i oferuje największe lepkości w swojej dziedzinie oraz oczywiście spełnia normy. Bez DPF bierzemy LL-01, z DPF LL-04 i nie jeździmy na oleju dłużej niż MAX 15000km.
Dobierzmy też olej do otoczenia w którym mieszkamy, jeżeli zimą temperatura w Twoim otoczeniu nie spada poniżej 30 stopni Celsjusza, to wystarczy olej 5WXX. Osobiście leję olej 0WXX ze względu na lepsze smarowanie zimą, olej szybciej dociera do każdego zakamarka silnika niwelując do granic „suchy start”.