Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Wymiana jest bardzo prosta, ale zapieczone i pordzewiałe śruby potrafią przysporzyć sporo problemów. W tym poradniku przedstawię też kilka patentów na odkręcenie uporczywych śrub, szczególnie tej od tarczy 🙂

Spis treści

1. Niezbędne narzędzia
2. Odkręcanie tarczy
3. Odkręcanie zacisku i jarzma
4. Wymiana tarczy i klocków
5. Zalecenia po wymianie

1. Niezbędne narzędzia

Ok, aby praca poszła sprawnie, przygotujmy sobie:

  • Najlepiej grzechotkę i jakąś przedłużkę
  • Jeżeli macie możliwość użyć kobyłek (podnośników) to znacznie ułatwią sprawę
  • Lewarek, ale wskazany jest podnośnik hydrauliczny (żaba)
  • Nasadkę 16mm 6kątną
  • Bit imbus 6mm
  • Bit imbus 7mm
  • Długi śrubokręt
  • Szczotka druciana lub końcówka na wiertarkę ze szczotką drucianą
  • Odrdzewiacz, płyn do hamulców i smar ceramiczny lub specjalny do hamulców (np. ATE)

Z takim sprzętem, wymiana powinna być bezproblemowa, o ile śruby puszczą z łatwością, ale i z tym sobie poradzimy 🙂

2. Odkręcamy tarcze hamulcowe

Samochód podniesiony, koła ściągnięte. Jeżeli mamy kobyłki i ustawiliśmy na nich samochód, to z łatwością będziemy mogli skręcać tarcze by mieć lepszy dostęp. Jeżeli nie, to auto podniesione na żabie powinno też bezpiecznie skręcić kołem. Na lewarku nie zalecam próbować.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Dlaczego warto zacząć od odkręcenia tarczy? Bo będzie łatwiej ją odkręcić. Klocki hamulcowe jak i cały zacisk trzymają ją w miejscu i uniemożliwiają swobodny obrót. Do tego łatwiej zablokować tarcz poprzez wsadzenie śrubokrętu pomiędzy tarcz, a zacisk. Ja zrobiłem odwrotnie i zacząłem od zacisku, a potem odkręcałem tarcze i musiałem zapierać śrubokręt między tarczą, a ziemią.

Tarcza przykręcona jest na jedną śrubę, którą odkręcimy bitem imbusowym 6mm, ale… nie zawsze może pójść to tak sprawnie jak byśmy chcieli. „Oczko” śruby może być wyrobione lub sami je uszkodzimy gdy imbus zacznie przeskakiwać.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Jeżeli odkręcenie tarczy jest niemożliwe możemy spróbować nabić Torx 35 lub 40 na śrubę. Przykładamy Torx i nabijamy go młotkiem, następnie próbujemy odkręcić. Jeżeli śruba puści to dobrze, jeżeli nie to próbujemy dalej z przyspawaniem torxa lub też imbusa do śruby. Plusem takiego zabiegu jest pewność, że śruba nie będzie przeskakiwała i się odkręci, minusem jest brak pola do manewru i jak przyspawamy śrubę do tarczy, to będzie „kaplica”.

Śrubę można też nawiercić, ale z racji swojej wysokiej twardości (10.9) nie będzie to łatwe, jeżeli nie mamy odpowiednich, tytanowych wierteł do metalu. Próbując rozwiercić, możemy zjechać samą główkę śruby, albo przewiercić ją na wylot.

Ja jednak preferuję inną metodę tj. nacięcie śruby i tarczy szlifierką kątową, a następnie wybicie pozostałości śrub. Pozostała część śruby w piaście musi być zeszlifowana, a w innym jej miejscu wywiercimy nowy otwór i go nagwintujemy. Przy tej hardkorowej metodzie trzeba uważać by nie oberwało się piaście. Jeżeli delikatnie się natnie to wielkiej tragedii nie będzie. Podobno z czasem może zacząć bić koło, ale póki co nie uświadczyłem takiego zjawiska.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Nagwintowany nowy otwór w innym miejscu.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowychJeżeli uda nam się normalnie poluzować śrubę tarczy, to możemy przystąpić do ściągania zacisku i jarzma.

3. Odkręcamy zacisk i jarzmo

Ktoś powie, że wystarczy odkręcić cały zacisk wraz z jarzmem, wymienić klocki i po robocie. No niby można, ale co z czyszczeniem?

Pracę zaczynamy od ściągnięcia dwóch plastikowych kapselków, a następnie wykręcamy prowadnice bitem imbusowym 7mm.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowychDodatkowo ściągamy też blaszkę sprężynującą. Po prostu ją podważamy śrubokrętem lub jakimś kluczem. Tutaj nie ma filozofii, nic się nie uszkodzi. Nie można źle ją ściągnąć i tak samo nie można ją źle założyć 🙂

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Ściągamy zacisk z klockami. Jeżeli nie chce zejść możemy odgiąć klocek w stronę wnętrza auta by zacisnąć tłoczek. Nie wybijamy zacisku młotkiem!

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Teraz odkręcamy jarzmo nasadką 6kątną 16mm. Dobrze jest użyć przedłużki bo wówczas łatwiej „puszczą” śruby. Można też wcześniej oczyścić miejsce gdzie są śruby szczotką drucianą i psiknąć odrdzewiaczem.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

Gdy wszystko mamy ściągnięte, dobrze jest to „zregenerować”. W jaki sposób? Najlepiej drucianą końcówką do wiertarki i wszystko zeszlifować z rdzy. Szczególnie należy pamiętać o miejscach, w których pracują klocki.

Cały zacisk i jarzmo możemy pomalować farbą, polecam od siebie śnieżkę do metalu. Znacznie lepiej się nakłada, długo wytrzymuje i dobrze kryje. Pamiętajmy jednak, że w miejscach w których pracuje klocek, farby nie może być za dużo.

4. Wymieniamy klocki i tarcze

Gdy wszystko jest odkręcone to złożenie jest niezwykle proste. Tarcze nową nakładamy na piastę, przykręcamy śrubkę zabezpieczającą. Montujemy jarzmo, potem zacisk z nowymi klockami (ważne jest sprawdzenie czy klocek swobodnie porusza się w zacisku). Jeżeli tłoczek jest za mocno wysunięty i nie możecie wsadzić zacisku na tarczę, to można ścisnąć tłoczek żabką lub stolarskim zaciskiem. Podobno warto odkręcić odpowietrznik podczas ściskania tłoczka, ale ja to pominąłem. Skoro tłoczek i tak pracuje w zamkniętym układzie to nie widzę sensu odkręcać go by spuszczać płyn hamulcowy, a potem go dolewać.

Posmarujmy też miejsce w których pracują klocki jak i śruby smarem do hamulców lub ceramicznym. Nie miedzianym! Jakaś stara szkoła mówi o smarze ceramicznym, a przecież wiadomo, że smar miedziany przyśpiesza zapiekanie się śrub, przyśpiesza rdzewienie elementów i nie jest najlepszym smarem. Ceramiczny jest odporny na wysokie temperatury, nie jest higroskopijny i dobrze smaruje.

BMW E46 Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

5. Zalecenia po wymianie

Każdy producent przewiduje inne metody dotarcia klocków i tarcz. Dodatkowo każdy producent mówi co innego na temat oczyszczania tarcz po montażu. W przypadku Zimmermann producent nie zaleca odtłuszczanie tarczy. Pokryte są one jakąś powłoką Zcoat, która po pierwszym hamowaniu się ściera. Powinna zapobiegać rdzewieniu tarczy, ale nie zauważyłem nic takiego.

Zdecydowanie nie myjemy klocków!

Temat docierania jest też bardzo indywidualny. W przypadku Zimmermanna docieranie polega na hamowaniu kilkusekundowym przy prędkościach 100 – 50, a potem 120 – 50.

Dokładne zalecenia można znaleźć np. tutaj:

http://www.ate-hamulce.pl/media/3048/plakat-montaz-tarczy-hamulcowej-1.pdf

https://textar.com/wp-content/uploads/2015/08/Textar_Fitting-Instructions_POL.pdf

Podobało się? Udostępnij wpis w mediach społecznościowych. Dzięki!

One thought on “Wymiana przednich klocków i tarcz hamulcowych

  1. D.s.

    Żeby sie miało te wszystkie narzędzia to może by człowiek spróbował to samemu ogarnąć ale mi za komplet delph i wymiane mechanik drogo nie krzyknął to u niego wszystko zrobiłem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *