BMW E46 Ringi (SMD, RGB, CCFL, COB)

– Instrukcja instalacji – sedan facelift Xenon.

1. Czego oczekujemy od ringów:

  • Po przekręceniu kluczyka w pozycję I ringi się świecą
  • Po przekręceniu kluczyka w pozycję II ringi się świecą
  • Po włączeniu świateł postojowych ringi gasną – świecą się postojówki
  • Po włączeniu świateł mijania ringi gasną – świeci się xenon

Co to oznacza? To, że posiadamy ringi zainstalowane ZGODNIE Z KODEKSEM DROGOWYM!

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

Większość ludzi BŁĘDNIE podłącza ringi zamiast światła pozycyjnego. Podczas kontroli jest to wyraźna prośba o odebranie sobie dowodu rejestracyjnego. Ringi zamiast światła pozycyjnego oznaczają, że jeździmy na światłach pozycyjnych (dozwolone mijania, albo do jazdy dziennej). Nadal zapieracie się, że to nie jest prawda? To włączcie światła mijania. Ringi nadal się palą bez zmiany swojej mocy świetlnej? No cóż, w takim razie ringi to światła pozycyjne 😉

Jak PRAWIDŁOWO powinny być zamontowane ringi w samochodzie?

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć nieusuwalne oznaczenie homologacji E oraz RL.
Lampy do jazdy dziennej muszą być zainstalowane:
Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
W odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm – wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika (lub po jego uruchomieniu)
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Ponadto (co ważne), w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

Jak wygląda to w praktyce? Ringi zainstalowane zamiast światła pozycyjnego nie włączają się samoczynnie i nie gasną (lub zmniejszają swoją moc) wraz z włączeniem się świateł mijania.

Z tym poradnikiem uzyskasz efekt jak poniżej:

2. Co potrzebujemy? Dane techniczne.

Potrzebujemy dowolne ringi. Osobiście rekomenduję SMD lub COB (ale bez mlecznego klosza i najlepiej jedną wersję kolorystyczną – białą). Nie wiesz czym się różnią?

Krótka informacja techniczna:

RGB CCFL SMD COB
tanie tanie drogie b. drogie
dobra widoczność w dzień słaba widoczność w dzień bardzo dobra widoczność w dzień bardzo dobra widoczność w dzień (o ile nie ma mlecznego klosza)
ziarniste światło (widać przerwy) jednolite światło, ale mocniejsze przy rogach jednolite światło (nie widać przerw) jednolite światło (nie widać przerw)
wiele kolorów jeden kolor jeden kolor dwa kolory
awaryjne awaryjne nieawaryjne nieawaryjne

 

Teraz krótko o wymiarach:

Sedan bez xenonu 4 x 131mm
Sedan z xenonem 2x 131mm + 2 x141mm
Ringi dla BMW E46 Coupe
Ringi dla Sedana / Touringa

 

Jeżeli już wiemy, jakie ringi chcemy, potrzebujemy teraz moduł DRL. Jest to zwykły przekaźnik, który możemy dostać w sklepie motoryzacyjnym za około 15zł, ale ważna jest instalacja ringów podłączona do nich.

Teraz bez problemu można kupić ringi z już przygotowanym modułem DRL, więc nie ma sensu opisywać zasad podłączania ringów. Ewentualnie będzie to pokazane w innym poradniku.

Gotowe okablowanie z zestawu ringów z modułem DRL wygląda następująco:

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl

Teraz przejdźmy do auta!

3. Montaż ringów w BMW E46

A) Rozbieramy lampy w BMW E46!

By móc zamontować ringi, musimy najpierw dostać się do lampy. W przypadku sedana polift jest to o tyle łatwe, że lampy są zamykane na zatrzask. W przypadku wszystkich coupe i sedan przedlift lampy są klejone więc trzeba je rozklejać.

Dodatkowym utrudnieniem w przypadku xenona jest jego spryskiwacz, który utrudnia dostanie się do lampy, ale o tym za chwile.

1. Odkręcamy kierunkowskaz. W tym celu potrzebujemy długi śrubokręt krzyżakowy i wkładamy go w otwór:

Źródło zdjęcia: http://www.impee.co.uk/

Po wykręceniu kierunkowskazu można go odczepić lub zostawić wiszącego na kablu. Nie robi to żadnej różnicy.

Źródło zdjęcia: http://www.impee.co.uk/

2. Teraz mamy dostęp by móc zdemontować listwę pod lampą wraz ze spryskiwaczem.

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe (3)-e46garage.pl

Zamocowana jest na zatrzaski, które należy ostrożnie podważyć w trzech miejscach, a następnie pociągnąć. Nie odejdzie ona całkowicie, bo spryskiwacz xenonu będzie blokował i cofał listwę (spryskiwacz się chowa). Do rozebrania lampy nie jest potrzebne całkowite ściągnięcie listwy. Wystarczy ją dostatecznie mocno wyciągnąć by można było mieć swobodny dostęp do zatrzasków lampy.

Ja poradziłem sobie blokując listwę o uchwyt śrubokrętu wsadzony pomiędzy listwą, a zderzakiem. UWAGA! Może polać się płyn do spryskiwaczy lub całkowicie wyskoczy spryskiwacz z dyszy. Wtedy będziemy mieli niezły potop, ale spokojnie. Płyn się wyleje, będzie spokój, a spryskiwacz wsadzimy bez problemu na swoje miejsce. Nie uszkodzi się od wyjęcia 🙂

Źródło zdjęcia: http://bmwcentrum.pl
Uważamy na zaczepy zaznaczone w czerwonym kółku.

3. Ściągamy teraz listwę na lampie – wystarczy pociągnąć do siebie, zejdzie bez problemu:

Źródło zdjęcia: http://www.impee.co.uk/

4. Teraz czas na lampę. Odpinamy klosz w 7 miejscach: 3 u góry, 3 na dole i 1 z boku od strony nerek. Wyciągamy klosz do siebie i to wszystko. Lampa została rozebrana 🙂

B) Montaż ringów

1. Montujemy ringi w lampie. Większy ring – xenon, mniejszy – światło drogowe („długie”). Metoda montażu? Można próbować albo na klipsy dołączone do zestawu, albo na taśmę dołączoną do zestawu, albo na poxipol, na sylikon lub kropelkę. Ja osobiście mam jeden ring przyklejony na kropelkę bo za Chiny ludowe nie chciał się trzymać na klipsie i za każdym razem spadał.

2. Teraz musimy przeciągnąć kable na zewnątrz lampy. Jak to zrobić? Ja wywierciłem dziurę obok wejścia pozycyjnej żarówki, ale z czasem zauważyłem, że można też kable przeciągnąć górą lampy. Jeżeli zdecydujecie się na dziurę, to ja zrobiłem to bardzo nieudolnie, ale skutecznie (a o to chodzi) tak:

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 2

Tędy przeciągamy wiązkę do podłączenia ringów z modułem. Warto później ten otwór zakleić chociaż taśmą by nie wpadał syf i wilgoć. NO I NA BOGA! Uważajcie jak wiercicie otwór 😀

3. Jeżeli ringi są stabilnie umiejscowione na lampie i podłączone, czas wykonać teraz całą magię związaną z DRL. Biały kabel luźno wiszący w całej wiązce z ringów, należy podłączyć z 12V żarówki.

Po co? A po to, ponieważ jak na żarówkach pojawi się napięcie, to przekaźnik odłączy ringi.

Jak to zrobić? Bardzo łatwo. Czarno-niebieski kabel idący do żarówki pozycyjnej przecinamy, łączymy z białym i szybkozłączką całość ze sobą łączymy.

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 3

Jeżeli wszystko jest ok, żarówka pozycyjna powinna się świecić bez jakiegokolwiek zająknięcia

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 1

3. Teraz musimy zrobić coś by ringi się włączały po włączeniu zapłonu i nie gasły. Najłatwiej moim zdaniem wpiąć się pod stacyjkę. Otwieramy w tym celu skrzynkę z bezpiecznikami pod maską i szukamy takiego oto kabla:

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 7

Ten żółty kabel z wiązki ringów, zakończony „płaskim cypelkiem” musimy połączyć ze sobą. Najlepiej uciąć tę główkę i kabel wsadzić w ten czerwono-biały:

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 6

4. Teraz czas na masę. Trzeba gdzieś ją zamocować tak by nie poruszała się i nie latała na boki. Ja w tym celu wykorzystałem nakrętkę od elektrycznego podgrzewacza 😀 Również dobra będzie nakrętka od amortyzatora.

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 4

Sam moduł proponuję zamocować tak by nie latał luźno w aucie i był też jak najmniej narażony na kontakt z wodą.

BMW E46 Ringi instalacja instrukcja e46garage smd cob ccfl facelift sedan coupe-e46garage.pl 5

4. Testujemy

Jeżeli wszystko podłączyliście zgodnie z wytycznymi powyżej (jeden kabel może być luźny i nigdzie nie podłączony, nie przejmujcie się nim. Zaizolować i tyle), to wszystko powinno działać.

Przekręćcie kluczyk w stacyjce i zobaczcie czy świecą się ringi. Jeżeli tak, to włączcie zaraz światła mijania i sprawdźcie czy ringi gasną.

Teraz jest idealny moment by wszystko sprawdzić czy jest dobrze spasowane. Przypominam, że włączenie świateł mijania powoduje test poziomowania. W tym czasie ringi mogą się przesunąć lub wypiąć się. Upewnijcie się, że po teście nadal świecą prawidłowo. To ostatni moment na poprawki 🙂

Jeżeli wszystko jest ok, składamy całość w kolejności odwrotnej niż przedstawiona powyżej.

 

Gratulacje! Mamy ringi zgodne z prawem 🙂

Podobało się? Udostępnij wpis w mediach społecznościowych. Dzięki!