Demontaż kierownicy BMW E46 – jak to zrobić?
Kierownica to jedyny element w naszych autach, który narażony jest na najszybsze uszkodzenia z powodu kontaktu z kierowcą. Pot dłoni, biżuteria, kręcenie „na mydelniczkę” to wszystko sprawia, że skóra kierownicy się wyciera i niszczy. Najprostsze rozwiązanie to wymiana kierownicy na nową lub oddanie jej do regeneracji. Tylko jak to zrobić?
Demontaż poduszki powietrznej, stelaża i kierownicy.
Pokażę Wam jak wyjąć i rozkręcić na czynniki pierwsze kierownicę w BMW E46. Wymiana kierownicy sama w sobie jest bajecznie prosta poza jednym elementem… Odpięciem poduszki.
Pamiętaj by odłączyć akumulator lub bezpiecznik poduszki powietrznej! Nie trudno o zwarcie i poduszka może wystrzelić stwarzając zagrożenie!
Ustaw koła prosto – to ważne!
Aby odpiąć poduszkę bezpieczeństwa, musimy wziąć długi, płaski śrubokręt i wyczuć drut, który musimy odgiąć aby zwolnić zatrzask poduszki.
Tutaj wkładamy śrubokręt równolegle do przełącznika wycieraczek i staramy się odgiąć ten oto element:
Musimy odgiąć czerwony drut do środka, ale nie będzie to łatwe, gdyż nie jest on łatwy do ruszenia i z dużą pewnością najpierw natraficie na drut w zielonym kółku.
Celem jest uwolnienie takiego plastikowego zatrzasku:
Dokładnie jak zająć się poluzowaniem poduszki powietrznej opowiadam w materiale wideo, który dostępny jest u dołu strony.
Gdy już uda nam się uwolnić poduchę, będzie odstawać z jednej strony. Czynność powtarzamy dla drugiej strony i delikatnie wyjmujemy ją. Pamiętajmy, że z tyłu są kable!
W kierownicach typu Sport II i M-Pakiet są to poduszki dwunabojowe. Podłączone mamy do niej dwa kable – zielony i czarny. Odłączamy je ostrożnie uwalniając mały plasticzek podważając go.
Gdy uwolnimy kable z poduszki powinna ona wyglądać mniej więcej tak:
Kierownica powinna wyglądać tak jak na zdjęciu poniżej. Odłączamy wtyczki zaznaczone na czerwone:
Po odpięciu, odkręcimy śrubki stelaża poduszki powietrznej, który pełni też funkcję klaksonu. Dlatego przy ponownym montażu stelaża nie należy dokręcać do samego końca śrubek zaznaczonych poniżej:
Bez stelaża kierownica wygląda tak:
Teraz by uwolnić kierownicę i zabrać ją ze sobą, aby nikt nam auta nie ukradł 😀 musimy odkręcić śrubę. Jak dobrze pamiętam jest to nasadka 13 wielokątna lub sześciokątna. Robimy to z uwagą by nie uszkodzić kierownicy. Najłatwiej z przedłużką.
Nie musimy się obawiać, że następnym razem wsadzimy kierownicę krzywo, są specjalne oznaczenia na taśmie i samej kierownicy jak ją mamy ustawić. Trzeba być wybitnym by to pomylić 🙂
Po uwolnieniu kierownicy powinniśmy widzieć jedynie taśmę:
Możemy teraz przejść dalej. Z pewnością nikt takiego auta nie ukradnie 🙂
Demontaż panelu multifunkcji i lery kierownicy.
By to zrobić kierownica może, ale nie musi być zdemontowana z auta, ale będzie to dużym ułatwieniem w przypadku odkręcenia lery. Stelaż również niekoniecznie musi być wykręcony.
Zacznijmy od wykręcenia śrubek panelu multifunkcji. By się do niego dostać musimy pozbyć się lery kierownicy. W tym celu odkręcamy dwie śrubki z tyłu kierownicy (Torx T10):
Teraz możemy zabrać się za odkręcenie panelu od kierownicy. Dwie śrubki (Torx T20):
Teraz możemy wyjąć panel wraz z lerą z kierownicy. Podważamy go palcami, całość będzie sprawiała wrażenie jakby była na zatrzaskach, ale nie jest. Nic się nie popsuje.
Po demontażu panel i lera powinny wyglądać tak:
Odwróćmy ją i odkręćmy cztery śrubki (Torx T20) by rozłączyć lerę od panelu:
Teraz mamy dwa osobne elementy:
Całkowicie goła kierownica będzie wyglądać w ten sposób:
To wszystko! Kierownica została zdemontowana i rozebrana. Oczywiście można jeszcze rozebrać panel, ale nie zabieram się za to w tym poradniku.
Najważniejsze pytania:
1. Czy ten poradnik tyczy się też kierownicy „dużej” – pięcioramiennej?
Nie do końca, pewne kroki są powtarzalne, ale nie wszystko.
2. Czy ten poradnik tyczy się też kierownicy „starej” – trójramiennej?
W dużej części kroki mogą się pokrywać, ale różnica będzie tkwić w poduszce – jest jednonabojowa.
3. Czy dzięki temu mogę wymienić starą kierownicę pięcioramienną na nową?
Tak, ale problem będzie z poduszką, trzeba ją zakodować.
4. Czy dzięki temu mogę wymienić starą kierownicę trójramienną na nową?
Tak, ale problem będzie z poduszką, trzeba ją zakodować.
5. Czy dzięki temu będę mieć multifunkcję i tempomat?
Tak, dołożenie multifunkcji w ten sposób będzie działać, tempomat niekoniecznie. Być może będzie trzeba kodować.
6. Czy dzięki temu wyminię kierownicę Sport II (Lift) na M-Pakiet?
Tak. Krok po kroku wszystko się zgadza.
Pytania? Błędy? – Zapraszam do komentowania.
Chciałbym wymienić kierownicę pięcioramienną bez multifunkcji w aucie z konca 2003r na trójramienną Sport z multifunkcją. Czy odpięcie poduszki wygląda tak jak w poradniku? Czy jest może instrukcja jak później zakodować poduszkę?