Wejście AUX w radiu BMW E46 – jak zrobić?
Radio business e46 aux – jak zrobić? Które modele mogą mieć aux? Gdzie podłączyć kabel AUX? Na te i inne pytania związane z AUX BMW E46 postaram się odpowiedzieć w tym poradniku.
Czy moje radio ma możliwość podpięcia AUX?
Ważną kwestią jest na samym początku sprawdzenie możliwości podpięcia wejścia AUX. Skąd wiedzieć czy radio wspiera ten rodzaj transmisji dźwięku? Zacznijmy od prostej opcji.
- Radio business CD jest z roku powyżej 2002 (listopad)
- Radio posiada przycisk „m”
Te dwie przesłanki już mogą sugerować, że możemy mieć szczęście, ale wyjaśnijmy jeszcze dwa pozostałe modele:
Radio BMW E46 AUX CD54 – Professional
W tym wypadku kwestia jest bardzo sporna, ale zapytałem u źródła. ASO BMW Poznań stwierdziło, że AUX można jedynie zakodować, ale niestety nie mam pojęcia jak. Domyślnie te radia nie wspierają ani odczytu MP3 z płyty, ani AUX z kabla.
Jak zakodować E46 AUX w CD54? Aktualnie nie znam na to odpowiedzi. Z pewnością w grę nie wchodzi NCS ponieważ już próbowałem. Zakładam, że kodowanie polega na wyjęciu „mikroprocesora” na stół i zabawa w kodowanie identyczna jak w tunerze BM54, albo wyciągnięcie AUX po ścieżce AM. To jednak zabawa dosyć skomplikowana. W każdym razie ja dołożę wszelkich starań by odkryć ten sekret, a jak ktoś ma jakieś informacje na ten temat, to proszę o komentarz!
Tuner BM54 AUX dla radia ekranu NAVI
Tutaj sprawa jest podobna jak w przypadku CD54. Nie mam osobiście tunera BM54, więc nie jestem w stanie powiedzieć, czy NCS wspiera jakieś opcje kodowania AUX. Wiem jednak, że jest to częstą praktyką.
Radio Business CD53 E46 AUX
W tym wypadku sprawa jest bardzo prosta. Jeżeli spełniliśmy powyższe przesłanki tj. przycisk „m” oraz mamy auto z radiem powyżej 2002 roku, to powinniśmy mieć możliwość podłączenia AUX.
Jeżeli jednak mamy wątpliwości, można skorzystać ze ściągawki, która polega na sprawdzeniu numeru seryjnego.
Jak sprawdzić numer seryjny radia w BMW E46?
To proste. Na wyłączonym radiu wciskamy przycisk „m”, przytrzymujemy go, włączamy radio przyciskiem i trzymamy cały czas „m”.
Po chwili na ekranie pojawi się serial number, czyli SN:
Teraz wciskamy „+” obok nutki tuż pod pokrętłem przy przejść do kolejnej opcji. Powinniśmy zobaczyć teraz numer SV.
Zwracamy uwagę – wbrew temu co piszą ludzie na forach – na pierwsze dwie liczby, które oznaczają tydzień produkcji i rok, a ostatnie trzy to numer oprogramowania. Na powyższym przykładzie mamy 38 tydzień 2004 roku. To radio wspiera AUX.
Wszystkie numery SV powyżej 25 – 02 – XXX powinny mieć możliwość wspierania AUX.
Jak sprawdzić dokładny model radia w BMW E46?
W tym celu musimy wyjąć radio i spojrzeć na naklejkę. Jak to zrobić? Dokładny poradnik krok po kroku jest na kanale Youtube:
Po wyjęciu radia zobaczymy naklejkę wyglądającą w ten sposób:
To co nas interesuje to rozróżnienie jakiego producenta radio mamy i jaki jest jego numer.
- Radio z numerem zaczynającym się od PH – wspierają AUX, ale nie wszystkie, ale nie mają możliwości odtwarzania MP3
- Radio z numerem zaczynającym się od VD – wspierają zarówno AUX oraz MP3
Wyróżniamy też kilku producentów radia.
- Alpine – rzekomo najlepszy dźwięk, ponieważ radio jest domyślnie dodawane do audio HK, wspiera AUX, ale trzeba zwrócić uwagę na numer seryjny
- Siemens/VDO Philips – średnia półka, wspiera AUX, ale ważna jest data produkcji
- Blaupunkt – rzadkie radio, które nie wspiera funkcji AUX
W przypadku radia ALPINE zobaczymy charakterystyczne logo na naklejce, które wygląda tak:
Patrzymy teraz na numer P/NO, a dokładnie na trzy ostatnie cyfry (czy też całą liczbę):
215, 429, 430, 505, 506, 902, 903 – te numery wspierają obsługę wejścia AUX.
BMW E46 AUX – jaki kabel? Jak zrobić samemu?
Opcje są dwie – albo kupimy, albo zrobimy samemu. W przypadku pierwszej opcji, oto co potrzebujecie:
Dobierając kabel gotowy, należy pamiętać, że musi on mieć wbudowane w sobie rezystorki inaczej kabel jest bezwartościowy. Również należy zwrócić uwagę na ilość pinów w gnieździe AUX z tyłu radia.
Powyżej widać gniazdo 10 pin po prawej stronie – to właśnie tutaj wpinamy kabel AUX.
- Pin 8 i 9 – kanał lewy i prawy
- Pin 4 – masa ( – )
Kabel BMW E46 AUX – zrób to sam!
Ok, zrobimy teraz też kabel AUX samemu, bo po co przepłacać. Wystarczy umiejętność skręcania drucików i kilka części dostępnych we wszystkich sklepach z częściami elektronicznymi.
- Kabel Jack 3,5mm – około 1m
- Dwie sztuki kondensatora 220nF
- Jeden rezystor 300kOhm
- Lutownicę i 3 konektorki na piny lub goldpin 5×2 (gniazdo szpilkowe)
W pierwszej kolejności musimy albo uciąć kabel Jack i wydobyć z niego trzy żyły, chyba że używamy innego rodzaju Jack-a (wtyczka) to w odpowiednie miejsca należy wlutować odpowiednie ścieżki.
Dla ułatwienia oto schemat szukania ścieżek. Wystarczy np. multimetr ustawiony na brzęczek by znaleźć która żyła odpowiada za który kanał lub masę.
Teraz gdy wiemy, który kabelek (pin) odpowiada za który kanał, możemy przystąpić do lutowania rezystorka i kondensatorków. Wszystko robimy według schematu:
Czyli z powyższego diagramu wynika następująca rzecz. Zarówno kanał lewy i prawy przecinamy i pomiędzy te ucięte wiązki lutujemy kondensator 220nF. Po zlutowaniu ich, na dalszej ścieżce za miejscem lutowania, ale w stronę pinów radia dzielimy wiązkę i łączymy kanał prawy z lewym za pomocą rezystorka 300kOhm. Wszystko lutujemy i na końcu łączymy wiązki z konektorkami lub budujemy całą wtyczkę.
Wiązka masy pozostaje nienaruszona, czyli kabel bez łączenia go z kondensatorami lub rezystorem.
Następnie podłączamy wiązkę w odpowiednie piny w radiu i od tego momentu, po wciśnięciu przycisku „MODE” powinna pojawić się dodatkowa opcja AUX. Jeżeli się nie pojawia to możliwą przyczyną jest, że:
- radio nie posiada wsparcia AUX (nie jest kompatybilne z powyższymi informacjami)
- wiązka została nieprawidłowo skonstruowana
- kupiony kabel jest źle złożony
- wpinamy kabel AUX w nieodpowiednie miejsce (np. pod zmieniarkę)
Jeżeli jednak macie pewność, że kabel jest OK, a radio spełnia wymagania co do obsługi AUX i nadal nie da się uzyskać tej funkcji, daj znać w komentarzu!
U mnie jest dziwny objaw. Miałem kabel Aux gotowy z allegro, działał ale wtyk się uszkodził, więc zamówiłem nowy kabel i teraz po podłączeniu nowy nie działa, próbowałem stary podłączyć i też nie działa :/
Zostawię tutaj tylko takie info: jest błąd w podanych wartościach kondensatorów. Z jakiegoś powodu cały internet zignorował fakt, że na schemacie kabla są pojemności 0,22F i wszyscy wlutowują 0,22uF. To stąd niska jakość dźwięku i brak basu. Właściwa pojemność kondensatorów to 220uF i przy takiej dźwięk jest taki jak powinien.
Witam, mam problem taki iż kupiłem ten kabel, wpiety dobrze i nie widzi go radio. Mam radio z 2001 roku ale słyszałem że trzeba wtedy przez ncs zakodować auxa. No i wszedłem sobie, pobrałem plik, otwarłem ncs dummy i opcja AUX była na Nicht_aktiv zmieniłem na Aktiv, i spowrotem chciałem wgrać to ncs expertem, ale wychodzi mi błąd za każdym razem.
Witam,
Zrobiłem kabel zgodnie ze schematem. Radio z 17 tydzień 2004 (17-04) i funkcja aux się nie pojawiła…