Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora.

Proces wymiany całej kolumny McPhersona w  BMW E46. Wymiana z zawieszenia sportowego M na KYB-Excel G oraz Eibach Pro Kit.

Uwaga! Zachowajcie szczególną ostrożność przy pracy ze sprężynami gdyż może to być bardzo niebezpieczne!

Demontaż przedniego amortyzatora BMW E46

Zabierzmy się do wyjęcia sprawcy całego zamieszania. Na początek przed całą operacją proponuję poluźnić nakrętkę łożyska amortyzatora by nie bawić się później ze zbędnym kombinowaniem w nasadki, klucze itp.

Podważamy klips ochronny.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Teraz lekko odkręcimy nakrętkę. Normalnie użyta powinna być nasadka 21″, ale zdarzyć się może, że potrzebny jest inny rozmiar. Pamiętajcie, nakrętkę tylko popuszczamy, a nie odkręcamy całkowicie.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Teraz podnosimy auto i ściągamy koło. Na początek musimy odkręcić łącznik stabilizatora. Jak to zrobić opisałem w innym artykule, który jest dostępny na stronie.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Przy okazji to jest dobry moment na ich kontrolę i ewentualną wymianę.

Polecam teraz popsikać śrubę trzymającą amortyzator w wahaczu WD40 by już zaczął ją penetrować.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Teraz odpinamy wszystkie przewody połączone na specjalnej blaszce z amortyzatorem. Tutaj nie ma żadnej filozofii, wypinamy je bez użycia siły. Odpinamy również wtyczki przy nadkolu. Jeżeli wymieniamy prawą stronę to odkręcamy też czujnik poziomowania Xenonu ponieważ opadający wahacz go urwie!

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Gdy wszystko jest odczepione i odkręcone, możemy przystąpić do podparcia auta kobyłką lub jakimkolwiek innym dodatkowym lewarkiem na maksymalną wysokość. Ja proponuję podnieść auto i podstawić kobyłkę (koziołka) pod dolny stabilizator blisko miejsca jego mocowania.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Bierzemy teraz nasadkę 18″ i odkręcamy śrubę trzymającą amortyzator w wahaczu. Zapewne będzie zapieczona, więc trzeba będzie użyć przedłużki. Mi wystarczyły dwie i śruba się bez problemu odkręciła.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46 Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Jak widać powyżej, WD40 zdążyło spenetrować śrubę. Jej stan woła o pomstę do nieba. Trzeba ją oczyścić lub wkręcić nową.

Ok, teraz zakładam, że wahacz nie opuścił się i nadal amortyzator się w nim trzyma, więc zgodnie z przysłowiem „bez młota nie robota”, trochę wahaczowi pomożemy.

Bierzemy niewielką przedłużkę 1/2 lub dowolny inny klucz, pręt, śrubę i przykładamy ją w to miejsce.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46No i robimy puk puk młotkiem. Wahacz powinien się opuścić i wypaść z amortyzatora. To ostatni moment na upewnienie się, że czujnik xenon oraz przewody są odłączone. 

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Środek wahacza w moim przypadku wyglądał co najmniej tragicznie więc później wszystko oczyściłem i papierem ściernym o gradacji 240 ładnie zeszlifowałem. Rdza powoduje, że wszystko puchnie i się zapieka, więc jej usunięcie wpłynie pozytywnie na montaż i prawidłowe ustawienie nowego amortyzatora.

Ok, amortyzator z dołu jest uwolniony, teraz bierzemy się za górę. Nasadka 13″ i odkręcamy trzy widoczne nakrętki.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Drugą ręką chwytamy amortyzator od dołu by nie spadł i nie wyrządził szkód na pozostałych elementach.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Kontrolujemy stan kielicha od dołu, czy nie jest pognity i cienki jak papier. Do kupienia są specjalne płyty wzmacniające kielich od dołu, które nakłada się na łożysko amortyzatora.

Demontaż sprężyny i łożyska amortyzatora BMW E46

Teraz praca może być niebezpieczna, jeżeli nie posiadacie odpowiednich narzędzi. Mi wystarczyły najprostsze ściskacze do sprężyn za około 40 zł. Jeżeli macie dostęp do prasy to ją wykorzystajcie. Ewentualnie można spróbować zaprzeć amortyzator o jakiś nieruchomy element i od dołu pompować go podnośnikiem by sprężyna się ścisnęła, a następnie chwycić ją klamrami budowlanymi, ale do tej metody proszę podchodzić niezwykle ostrożnie i na własne ryzyko. Późniejsze „uwolnienie” sprężyn może być bardzo gwałtowne i wyrządzić szkodę nam, innym osobom w otoczeniu lub pojazdom.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Sprężynę ściskamy z dwóch końców za możliwie najbardziej wysunięte zwoje.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Sprężyny ściskamy tradycyjnie grzechotką ustawioną na dokręcanie lub ręcznie w kierunku skręcania. Skręcamy całość maksymalnie jak się da, aż zwoje zaczną się stykać lub nie będzie się dało mocniej całości skręcić.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Zastosowaliście się do mojej rady na samym początku tego poradnika? Jak tak, to teraz z łatwością odkręcicie nakrętkę łożyska (poduszki) amortyzatora. Nasadka 21″ i odkręcamy bez większej siły i konieczności kontrowania jej bo się będzie obracać.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Poduszkę amortyzatora odkręcamy powoli, upewniając się, że nie wystrzeli bo sprężyna jest za słabo ściśnięta. Z demontażu jej musimy zachować dwie podkładki, bo nie zawsze są one dostępne w nowych łożyskach.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Również guma pod poduszką jest ważna, chyba że kupiliście nową. Jeżeli nie, starą można wykorzystać o ile nie jest skruszała i popękana. Zapewne przyklejona jest do poduszki, więc wystarczy ją oderwać i oczyścić. Tak samo postępujemy z gumową osłoną znajdującą się na starym amortyzatorze.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46 Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46 Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Po tej operacji powinny nam zostać: 2x gumowa osłona, 1x podkładka poduszki amortyzatora,1x blaszka ochronna kulek łożyska i 1x talerz pod poduszkę amortyzatora.

Wymiana przednich amortyzatorów BMW E46

Bierzemy się za składanie całości. Proces ten wygląda odwrotnie do powyższego, ale przejdźmy to krok po kroku wspólnie.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46Oto mój zestaw, który zostanie zamontowany. Jeżeli nie chcecie szukać, przygotowałem listę pod 320D (również dla 330D i 318D powinno pasować).


Na początek zakładamy gumę ochronną na amortyzator. Wymagane jest zachowanie konkretnego ułożenia, które w żaden inny sposób nie będzie pasować.

wymiana przednich amortyzatorówTeraz zakładamy osłony amortyzatora.

wymiana przednich amortyzatorów wymiana przednich amortyzatorówPrzekładamy białą osłonę przez czarną jak na obrazku powyżej. Czarny koniec jest na dole, a biały będzie tuż pod poduszką amortyzatora.

Teraz ściskamy sprężynę najmocniej jak się da.

wymiana przednich amortyzatorówTak ściśniętą sprężynę montujemy w odpowiedni sposób na amortyzatorze. Wąski zwój skierowany jest do dołu, a szerszy do góry pod łożysko.

wymiana przednich amortyzatorów

wymiana przednich amortyzatorówSprężyna jak i guma nie będą idealnie przylegały do momentu aż nie zostanie całość zamontowana w aucie. Dopiero wtedy wszystko się dociśnie jak trzeba, więc nie przejmujcie się, że są delikatne odchyłki.

Gdy wszystko jest założone, czas podłożyć gumę pod talerz i nałożyć to na sprężynę.

wymiana przednich amortyzatorów

wymiana przednich amortyzatorów

wymiana przednich amortyzatorówNa talerz kładziemy podkładkę, a na podkładkę zakładamy blaszkę osłaniającą łożysko. Teraz montujemy łożysko i staramy się dokręcić śrubkę maksymalnie ile jesteśmy w stanie ręką, a następnie próbujemy nasadką. Nakrętka musi chwycić na tyle mocno by sprężyna wytrzymała popuszczenie ze ściskaczy, a całość żeby się nie rozpadła.

wymiana przednich amortyzatorówSpokojnie, mocniej dokręcimy całość w ten sam sposób jak przy luzowaniu nakrętki, czyli na aucie.

Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora bmw E46

Taki oto gotowy zestaw montujemy ponownie do auta. Najpierw przykręcamy całość do kielicha. Zwróćmy jednak uwagę na kulkę wystającą z poduszki amortyzatora. Ta kulka musi wejść w odpowiedni otwór w kielichu!

wymiana przednich amortyzatorów

Dokręcamy teraz trzy nakrętki nasadką 13″ i montujemy amortyzator do wahacza.

wymiana przednich amortyzatorówMontujemy teraz blaszkę – wspornik przewodów i dokręcamy śrubę by amortyzator już nie wypadł. Ostatnim krokiem jest montaż przewodów i czujnika xenon (tylko prawa strona przód) oraz łącznika stabilizatora. Gdy wszystko mamy już dokręcone, montujemy koło i opuszczamy auto. Teraz można dokręcić nakrętkę poduszki amortyzatora oraz nakrętki na kielichu.

Po przejechaniu paru kilometrów ponownie dokręcamy nakrętki i kontrolujemy czy nic się nie poluźniło.

Wymiana przednich amortyzatorów w BMW E46 została w tym momencie zakończona sukcesem! 🙂

 

Podobało się? Udostępnij wpis w mediach społecznościowych. Dzięki!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj