Wymiana przednich amortyzatorów, sprężyn i łożysk (poduszek) amortyzatora.
Proces wymiany całej kolumny McPhersona w BMW E46. Wymiana z zawieszenia sportowego M na KYB-Excel G oraz Eibach Pro Kit.
Uwaga! Zachowajcie szczególną ostrożność przy pracy ze sprężynami gdyż może to być bardzo niebezpieczne!
Demontaż przedniego amortyzatora BMW E46
Zabierzmy się do wyjęcia sprawcy całego zamieszania. Na początek przed całą operacją proponuję poluźnić nakrętkę łożyska amortyzatora by nie bawić się później ze zbędnym kombinowaniem w nasadki, klucze itp.
Podważamy klips ochronny.
Teraz lekko odkręcimy nakrętkę. Normalnie użyta powinna być nasadka 21″, ale zdarzyć się może, że potrzebny jest inny rozmiar. Pamiętajcie, nakrętkę tylko popuszczamy, a nie odkręcamy całkowicie.
Teraz podnosimy auto i ściągamy koło. Na początek musimy odkręcić łącznik stabilizatora. Jak to zrobić opisałem w innym artykule, który jest dostępny na stronie.
Przy okazji to jest dobry moment na ich kontrolę i ewentualną wymianę.
Polecam teraz popsikać śrubę trzymającą amortyzator w wahaczu WD40 by już zaczął ją penetrować.
Teraz odpinamy wszystkie przewody połączone na specjalnej blaszce z amortyzatorem. Tutaj nie ma żadnej filozofii, wypinamy je bez użycia siły. Odpinamy również wtyczki przy nadkolu. Jeżeli wymieniamy prawą stronę to odkręcamy też czujnik poziomowania Xenonu ponieważ opadający wahacz go urwie!
Gdy wszystko jest odczepione i odkręcone, możemy przystąpić do podparcia auta kobyłką lub jakimkolwiek innym dodatkowym lewarkiem na maksymalną wysokość. Ja proponuję podnieść auto i podstawić kobyłkę (koziołka) pod dolny stabilizator blisko miejsca jego mocowania.
Bierzemy teraz nasadkę 18″ i odkręcamy śrubę trzymającą amortyzator w wahaczu. Zapewne będzie zapieczona, więc trzeba będzie użyć przedłużki. Mi wystarczyły dwie i śruba się bez problemu odkręciła.
Jak widać powyżej, WD40 zdążyło spenetrować śrubę. Jej stan woła o pomstę do nieba. Trzeba ją oczyścić lub wkręcić nową.
Ok, teraz zakładam, że wahacz nie opuścił się i nadal amortyzator się w nim trzyma, więc zgodnie z przysłowiem „bez młota nie robota”, trochę wahaczowi pomożemy.
Bierzemy niewielką przedłużkę 1/2 lub dowolny inny klucz, pręt, śrubę i przykładamy ją w to miejsce.
No i robimy puk puk młotkiem. Wahacz powinien się opuścić i wypaść z amortyzatora. To ostatni moment na upewnienie się, że czujnik xenon oraz przewody są odłączone.
Środek wahacza w moim przypadku wyglądał co najmniej tragicznie więc później wszystko oczyściłem i papierem ściernym o gradacji 240 ładnie zeszlifowałem. Rdza powoduje, że wszystko puchnie i się zapieka, więc jej usunięcie wpłynie pozytywnie na montaż i prawidłowe ustawienie nowego amortyzatora.
Ok, amortyzator z dołu jest uwolniony, teraz bierzemy się za górę. Nasadka 13″ i odkręcamy trzy widoczne nakrętki.
Drugą ręką chwytamy amortyzator od dołu by nie spadł i nie wyrządził szkód na pozostałych elementach.
Kontrolujemy stan kielicha od dołu, czy nie jest pognity i cienki jak papier. Do kupienia są specjalne płyty wzmacniające kielich od dołu, które nakłada się na łożysko amortyzatora.
Demontaż sprężyny i łożyska amortyzatora BMW E46
Teraz praca może być niebezpieczna, jeżeli nie posiadacie odpowiednich narzędzi. Mi wystarczyły najprostsze ściskacze do sprężyn za około 40 zł. Jeżeli macie dostęp do prasy to ją wykorzystajcie. Ewentualnie można spróbować zaprzeć amortyzator o jakiś nieruchomy element i od dołu pompować go podnośnikiem by sprężyna się ścisnęła, a następnie chwycić ją klamrami budowlanymi, ale do tej metody proszę podchodzić niezwykle ostrożnie i na własne ryzyko. Późniejsze „uwolnienie” sprężyn może być bardzo gwałtowne i wyrządzić szkodę nam, innym osobom w otoczeniu lub pojazdom.
Sprężynę ściskamy z dwóch końców za możliwie najbardziej wysunięte zwoje.
Sprężyny ściskamy tradycyjnie grzechotką ustawioną na dokręcanie lub ręcznie w kierunku skręcania. Skręcamy całość maksymalnie jak się da, aż zwoje zaczną się stykać lub nie będzie się dało mocniej całości skręcić.
Zastosowaliście się do mojej rady na samym początku tego poradnika? Jak tak, to teraz z łatwością odkręcicie nakrętkę łożyska (poduszki) amortyzatora. Nasadka 21″ i odkręcamy bez większej siły i konieczności kontrowania jej bo się będzie obracać.
Poduszkę amortyzatora odkręcamy powoli, upewniając się, że nie wystrzeli bo sprężyna jest za słabo ściśnięta. Z demontażu jej musimy zachować dwie podkładki, bo nie zawsze są one dostępne w nowych łożyskach.
Również guma pod poduszką jest ważna, chyba że kupiliście nową. Jeżeli nie, starą można wykorzystać o ile nie jest skruszała i popękana. Zapewne przyklejona jest do poduszki, więc wystarczy ją oderwać i oczyścić. Tak samo postępujemy z gumową osłoną znajdującą się na starym amortyzatorze.
Po tej operacji powinny nam zostać: 2x gumowa osłona, 1x podkładka poduszki amortyzatora,1x blaszka ochronna kulek łożyska i 1x talerz pod poduszkę amortyzatora.
Wymiana przednich amortyzatorów BMW E46
Bierzemy się za składanie całości. Proces ten wygląda odwrotnie do powyższego, ale przejdźmy to krok po kroku wspólnie.
Oto mój zestaw, który zostanie zamontowany. Jeżeli nie chcecie szukać, przygotowałem listę pod 320D (również dla 330D i 318D powinno pasować).
Na początek zakładamy gumę ochronną na amortyzator. Wymagane jest zachowanie konkretnego ułożenia, które w żaden inny sposób nie będzie pasować.
Teraz zakładamy osłony amortyzatora.
Przekładamy białą osłonę przez czarną jak na obrazku powyżej. Czarny koniec jest na dole, a biały będzie tuż pod poduszką amortyzatora.
Teraz ściskamy sprężynę najmocniej jak się da.
Tak ściśniętą sprężynę montujemy w odpowiedni sposób na amortyzatorze. Wąski zwój skierowany jest do dołu, a szerszy do góry pod łożysko.
Sprężyna jak i guma nie będą idealnie przylegały do momentu aż nie zostanie całość zamontowana w aucie. Dopiero wtedy wszystko się dociśnie jak trzeba, więc nie przejmujcie się, że są delikatne odchyłki.
Gdy wszystko jest założone, czas podłożyć gumę pod talerz i nałożyć to na sprężynę.
Na talerz kładziemy podkładkę, a na podkładkę zakładamy blaszkę osłaniającą łożysko. Teraz montujemy łożysko i staramy się dokręcić śrubkę maksymalnie ile jesteśmy w stanie ręką, a następnie próbujemy nasadką. Nakrętka musi chwycić na tyle mocno by sprężyna wytrzymała popuszczenie ze ściskaczy, a całość żeby się nie rozpadła.
Spokojnie, mocniej dokręcimy całość w ten sam sposób jak przy luzowaniu nakrętki, czyli na aucie.
Taki oto gotowy zestaw montujemy ponownie do auta. Najpierw przykręcamy całość do kielicha. Zwróćmy jednak uwagę na kulkę wystającą z poduszki amortyzatora. Ta kulka musi wejść w odpowiedni otwór w kielichu!
Dokręcamy teraz trzy nakrętki nasadką 13″ i montujemy amortyzator do wahacza.
Montujemy teraz blaszkę – wspornik przewodów i dokręcamy śrubę by amortyzator już nie wypadł. Ostatnim krokiem jest montaż przewodów i czujnika xenon (tylko prawa strona przód) oraz łącznika stabilizatora. Gdy wszystko mamy już dokręcone, montujemy koło i opuszczamy auto. Teraz można dokręcić nakrętkę poduszki amortyzatora oraz nakrętki na kielichu.
Po przejechaniu paru kilometrów ponownie dokręcamy nakrętki i kontrolujemy czy nic się nie poluźniło.
Wymiana przednich amortyzatorów w BMW E46 została w tym momencie zakończona sukcesem! 🙂