Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46
Problem z oświetleniem w aucie? Otwieranie drzwi lub szyb z pilota nie działa? Centralny przestał działać? Radio nie działa? Zapewne uszkodzeniu uległ moduł komfortu. Oto poradnik jak go wymienić.
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46 – wstęp
Po co wyjąć moduł komfortu w BMW E46? Powodów może być kilka:
- Nie działa elektryczne opuszczanie szyb, po sprawdzeniu silniczka. Zarówno z przycisków jak i z kluczyka.
- Problem z zamykaniem centralnym auta.
- Pilot nie działa.
- Auto samo się odblokowuje lub w przypadku touringa samo otwiera tylną szybę.
- Nie działa oświetlenie kabiny lub samo się włącza.
W module komfortu jest też przekaźnik odbiornika centralki. On często ulega uszkodzeniu i głównie to jest podstawową przyczyną uszkodzenia modułu. O tej naprawie więcej w innym artykule.
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46 – HIGH/LOW?
Moduł komfortu w BMW E46 to inaczej Moduł GM5 (General Module 5). Wszystkie wyglądają praktycznie tak samo, ale różnica tkwi w oznaczeniach. Najogólniej mówiąc wersja HIGH stosowana jest w autach z wszystkimi szybami elektrycznymi (sedan/touring tył i przód). Wersja LOW stosowana jest we wszystkich E46 (sedan/touring szyby tylko przód).
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46 – wyjęcie schowka.
Moduł komfortu schowany jest w łatwo i jednocześnie trudno dostępnym miejscu bo za schowkiem. Musimy go zdemontować. Do odkręcenia mamy 6 śrubek. 3 z nich widoczne są po samym otwarciu schowka. 2 są po bokach i jedna ukryta od dołu.
Po odkręceniu wszystkich śrub, schowek wręcz sam wypada. Mamy wówczas dostęp do kabla latarki jeżeli chcemy doposażyć w nią schowek oraz to dobry moment na wymianę oświetlenia w kabinie na np. LEDowe. Schowek został zdemontowany.
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46 demontaż panelu oświetlenia nóg.
Panel oświetlenia nóg dostępny jest po rozebraniu schowka. On nie jest przykręcany, ale dosyć sztywno wsadzony.
Wyciągamy go popychając lewą część w stronę silnika by wyskoczyła z plastiku konsoli środkowej.
Z tyłu jest metalowy klips. Warto zwrócić uwagę by go nie pogiąć.
Lewa strona wysunięta w stronę silnika, czas na prawą. Ją bez problemu musimy spróbować obrócić i ciągnąć do siebie. Wyjdzie bez problemu.
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46.
Teraz najważniejszy punkt programu – wyciągamy GM5.
By wyjąć moduł musimy opuścić skrzynkę z bezpiecznikami i przekaźnikami. Zaczynamy od wykręcenia powyższej nakrętki nasadką 10mm.
Teraz musimy wypiąć skrzyneczkę, która zawieszona jest na dwóch zaczepach po lewej i prawej stronie u jej góry.
Po wyjęciu, skrzynka opuszcza się dostatecznie by odpiąć wiązki i wyjąć moduł. Nim to jednak zrobimy, dobrze jest przeciąć trytytkę, która oplata wszystkie wiązki.
Teraz odpinamy wtyczki. Zaczynamy od środkowej, potem ta po lewej i na końcu skrajnie na prawo.
To są typowe wtyczki takie jak w choćby zegarach. Przekładamy kolorową zawleczkę na drugą stronę, a wtyczka sama się wysuwa. Inaczej wygląda prawa wtyczka – ją trzeba pociągnąć w prawo by się odpięła. Działanie takie samo jak we wtyczce radia.
Po wypięciu kostek moduł można swobodnie wyciągnąć.
Demontaż modułu komfortu GM5 BMW E46 – synchronizacja pilota.
Po wymianie modułu na inny lub naprawie obecnego, może się okazać, że pilot przestał działać, mimo że centralny zamek działa prawidłowo. Co w takiej sytuacji zrobić? Należy wykonać synchronizację pilota w stacyjce.
Warto przed tym etapem skasować błędy zapamiętane ze starego modułu.
To wszystko. Prawda, że proste? W razie pytań i problemów, zapraszam do komentowania.