Jak sprawdzić rozrusznik czy działa?
Auto nie odpala. Rozrusznik zdemontowany. Co się w nim zepsuło? Nim przystąpimy do naprawy, warto sprawdzić co uległo awarii. Oto prosty sposób jak sprawdzić rozrusznik czy działa.
Sprawdzenie rozrusznika jest bardzo proste. Potrzebujemy oczywiście rozrusznik oraz akumulator i dwa przewody. Najlepiej kable rozruchowe. Pomocny może być też śrubokręt.
Celem sprawdzenia rozrusznika jest sprawdzenie czy bendix (ta zębatka) się wysuwa i obraca (wiruje). Dzięki temu elementowi, pod wpływem impulsu ze stacyjki, rozrusznik dostaje napięcie, które wprawia w ruch koło zamachowe i auto odpala.
Przystępujemy teraz do diagnozowania, czyli uruchomienia rozrusznika „na sucho”.
Jak sprawdzić rozrusznik czy działa? – kroki
1. Łapiemy kabel na obudowie rozrusznika i łączymy go z minusem na akumulatorze.
2. Teraz aby sprawdzić szczotki, kablem dotykamy tego miejsca. Drugi koniec przewodu oczywiście idzie do plusa akumulatora.
3. Kolejnym elementem jest sprawdzenie elektromagnesu, czy nie jest uszkodzony. Jeżeli nie, to bendix powinien się wysunąć, ale nie obracać. W tym celu łapiemy plusowym przewodem za tę śrubkę:
4. Ostatnim elementem jest sprawdzenie czy całość startuje prawidłowo tj. czy bendix się wysuwa, a wirnik wprawia go w ruch. W tym celu łączymy klemę do plusa i jeżeli możecie ją otworzyć na tyle, by złapała też tę dolną śrubkę (od wysuwania) to łapiecie je obie. Jeżeli nie, to śrubokrętem łączycie te dwa elementy. UWAGA! Rączka śrubokrętu musi być gumowa lub z innego, nieprzewodzącego materiału.
Jak sprawdzić rozrusznik czy działa? – wnioski
- Jeżeli bendix się nie wysuwa – uszkodzeniu najprawdopodobniej uległ jakiś element elektromagnesu:
Zasada jego działania jest prosta. Gdy dostaje napięcie wyrzuca element (miedziany trzpień), który połączony jest z dźwignią, która to z kolei przesuwa bendix. Gdy napięcie znika, trzpień wchodzi z powrotem do elektromagnesu dzięki sprężynce.
- Jeżeli bendix nie wiruje – najprawdopodobniej bo też najczęściej, przyczyną mogą być zużyte szczotki wirnika działającego z komutatorem. W nim samym uszkodzeniu mogła też ulec bieżnia. Posiada np. głębokie rysy, jest mocno brudna i wytarta. Raczej rzadko uszkodzeniu ulega przekładnia planetarne lub jej elementy lub też łożyska igiełkowe.
Na samym dnie widoczne szczotki. Brudne, a jeden szczotkotrzymacz jest krzywy.
Po poprawnej diagnozie można przystąpić do naprawy i regeneracji rozrusznika. Szczegółowo o tym w innym artykule.
Na koniec zostawię jeszcze wersję wideo tego co powyżej można przeczytać. Zapraszam też do subskrypcji kanału!