Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46

Wahacz tylny, wzdłużny inaczej nazywany bananem. Nie jest zbyt trudny do demontażu, ale może być zardzewiały i śruby mocujące je mogą pękać.

W celu demontażu wahacza musimy zdemontować tarcze i klocki hamulcowe i szczęki. Po co? By poluźnić linkę hamulca ręcznego. Jak to zrobić zostało opisane tutaj:

1. Demontaż klocków i tarczy hamulcowej
2. Demontaż szczęk hamulca ręcznego

Zacznijmy zabawę z demontażem od wypięcia wtyczki od czujnika ABS z gniazda, opcjonalnie można wykręcić go z wahacza. Tutaj metoda jest dowolna.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46Zobacz film jak wymienić czujnik ABS lewy tył:

 

Następnie odkręćmy śrubę od amortyzatora. Powinna puścić bardzo łatwo.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46

Uwaga! Koniecznie podnieś auto tak wysoko, by amortyzator był maksymalnie rozciągnięty. Zablokuj w tej pozycji też sprężynę podkładając pod nią np. kobyłkę. Nie chcemy by jedno lub drugie wystrzeliło i zrobiło nam krzywdę!

Zacznijmy od poluzowania górnej śruby tulei pływającej.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46Po jej wyjęciu wahacz lekko opadnie.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46To dobry moment by sprawdzić stan tulei pływającej. Jeżeli jest zniszczona, można zamówić nową i wymienić przy okazji ściągania wahacza. Ona powinna mieć pływający luz i „bujać się”, ale nie bez żadnego oporu. Jeżeli opór jest niewyczuwalny, a tuleja pływa praktycznie przy użyciu jednego palca – należy wymienić.

Ok, teraz zabieramy się za odkręcenie śruby mimośrodowej u dołu. Zwykła nasadka 18 i próbujemy poluźnić. Jeżeli przy ustawianiu geometrii w tym miejscu często palono palnikiem by poluźnić śrubę, to możecie być pewni, że tuleja jest już wypalona i nadaje się tylko do wymiany.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46Jeżeli uda nam się ściągnąć ją bez większej szkody, to możemy ją ponownie użyć. Jeżeli główka jest zjechana, niestety musimy wymienić na nową.

Numery części:

Śruba mimośrodowa 333 268 638 53
Nakrętka samozabezpieczająca 333 267 606 68
Podkładka mimośrodowa 333 267 603 63

Teraz ostatni element, odkręcenie wahacza od budy auta. 3 Śruby, nasadki 18 tak samo. Dojście dosyć dobre, śruby powinny puścić po zmoczeniu ich WD40.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46Zapewne widząc stan od dołu, można spodziewać się, że tuleja poprzeczna będzie również do wyrzucenia. Warto sprawdzić. W moim przypadku wyglądała ona tak:

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46Niestety, ale to jest już złom. Wymaga wymiany.

Tuleja poprzeczna (progowa) 333 267 707 86
Śruba mocująca progowa 333 267 603 89
Nakrętka samozabezpieczająca 333 267 606 68

W ten oto sposób wahacz zostaje uwolniony i możliwa jest jego wymiana lub dalsza praca np. z piastą lub łożyskiem.

Demontaż wahacza wzdłużnego BMW E46

Podobało się? Udostępnij wpis w mediach społecznościowych. Dzięki!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj