Wymiana szczęk hamulca ręcznego BMW E46
Hamulec ręczny, a dokładniej awaryjny lub też postojowy to bardzo ważny element bezpieczeństwa w pojeździe. Nie służy on do robienia imponujących driftów pod marketem, a umożliwia wyhamowanie auta w przypadku, gdy hydrauliczny hamulec zawiedzie…
Kiedy należy naprawić hamulec ręczny? Objawy?
Zakładam, że hamulec ręczny nie był wymieniany od momentu, w którym auto opuściło fabrykę. Dlatego:
– jeżeli podczas jazdy słyszysz stukot, szczególnie po nierównościach, który maleje po zaciągnięciu na kilka ząbków hamulca ręcznego,
– auto „turla się” mimo zaciągniętego hamulca ręcznego na postoju,
– koło obraca się bardzo ciężko,
– dźwignia hamulca ręcznego zaciągana jest na więcej niż 10 ząbków, a i tak auto nie hamuje,
to czas najwyższy na wymianę!
Co potrzebujemy do naprawy hamulca ręcznego BMW E46?
Do naprawy samych szczęk hamulcowych potrzebny jest klucz imbusowy lub śrubokręt krzyżakowy, dokładny rozmiar zależy od elementów z nowego zestawu. Oczywiście komplet szczęk hamulcowych, dwie sprężynki, szpilki ze sprężynkami szczęk hamulcowych. Opcjonalnie można zakupić nowe mechanizmy rozprężające, aczkolwiek stare wystarczy oczyścić z drzy i nasmarować smarem ceramicznym, a będą dobre do dalszego użytku.
Uwaga – przy zakupie zestawu naprawczego warto zwrócić uwagę, czy zawiera on podkładki do tarczy kotwicznej dla szpilek szczęk. Jest duże prawdopodobieństwo, że otwory są pordzewiałe w takim stopniu, że będą zapadały się pod „naciągiem” szczęk.
Naprawa, wymiana szczęk hamulca ręcznego BMW E46
Naprawę zaczynamy od ściągnięcia tarczy hamulcowej i zacisku klocków. Jak to zrobić? Opisałem to w poradniku tutaj. Warto połączyć wymianę szczęk z wymianą tarcz i klocków hamulcowych. Nie trzeba tak uważać przy ściąganiu całości 🙂
Ok, po demontażu widzimy obraz nędzy i rozpaczy w moim przypadku:
Być może na kanale YT widzieliście vloga, w którym szukam przyczyny stukotu na dziurach. Okazało się, że jakiś „dzban” próbował naprawić szczęki przykręcając je na zwykłe śrubki i nakrętkę od tyłu, co zniszczyło mi tarcz kotwiczną. Otwór był znacznie większy niż średnica nowych szpilek.
To nie miało prawa działać, do tego hałasowało bo było luźne. Bonusowo znalazłem jeszcze starą sprężynkę:
Dobra, koniec ciekawostek z mojego auta, lecimy dalej.
W pierwszej kolejności odkręcamy szczęki hamulcowe. Albo kluczem imbusowym, albo możecie mieć dziwną śrubko-sprężynkę, którą beznadziejnie się odkręca. Ja taką miałem z drugiej strony i po prostu ją uciąłem. To chyba najlepsze i najszybsze rozwiązanie.
Kolejnym krokiem jest ściągnięcie sprężynek i elementów rozprężających. Warto ułożyć to w takiej samej kolejności, w jakiej było zamontowane w aucie.
W takiej samej kolejności układamy nowy zestaw:
Należy zwrócić uwagę, że śruba rozprężająca – regulacyjna (ten element z gwintem na samej górze, tuż przy „całej” sprężynce) musi być osadzona w szczękach, w miejscu które zakończone jest „szerokim” otworem. Tak jak na zdjęciu powyżej. To, czy założymy gwint skierowany w lewo lub prawo nie ma większego znaczenia. Ma to jedynie wpływ na kierunek regulacji szczęk. Tę śrubę rozprężającą warto oczyścić z rdzy i zbadać, czy płynnie się kręci. Trochę smaru ceramicznego nie zaszkodzi. Jeżeli śruba Wam się „rozpadnie” to nic nie szkodzi, ona jest rozbieralna 😉
W przypadku zamka rozprężającego, do którego zamocowana jest linka hamulcowa, jeżeli jest w dobrym stanie i swobodnie się rusza na zawiasie, to nie ma konieczności wymiany. Wystarczy popsikać smarem ceramicznym by zwiększyć płynność ruchu i to wszystko.
Jeżeli ten element jest w jakikolwiek sposób uszkodzony lub linka się w nim nie trzyma, to należy wymienić na nowy. Demontujemy go zwracając uwagę na umiejscowienie zawiasu. Ten element musi być założony w takiej samej pozycji, z jakiej został zdemontowany.
Montujemy nowe szczęki hamulcowe w BMW E46
Montaż zacznijmy od sprawdzenia stanu tarczy kotwicznej. Usuwamy wszelkie ogniska rdzy, oczyszczamy ją na tyle na ile się da, szczególnie w miejscu pracy szczęk. Badamy też stan otworów na szpilki.
W razie problemów stosujemy podkładki, których wspomniałem wyżej. Jeżeli one nie pomogą, należy niestety kupić nową tarcz kotwiczną.
Montujemy teraz szczęki hamulcowe. Ta operacja wymaga odrobinę cierpliwości i precyzji. Musimy trafić szpilką, która dodatkowo jest wsadzona w sprężynkę, w otwór w szczęce i do tego w tarczy kotwicznej. Całość może utrudnić montaż podkładki.
Tak powinna wyglądać poprawnie zamontowana szczęka hamulca ręcznego wraz z użyciem podkładki.
Pamiętajcie o odpowiedniej stronie montażu tj. przy śrubie regulacyjno-rozprężającej musi być zachowana konkretne wcięcie, a przy zamku rozprężającym jeszcze inne. Do tego szczęki należy oprzeć na tym elemencie:
W przeciwnym razie przy hamowaniu może pojawić się stukot od uderzenia szczęk przy działaniu sprężynek, które będą silnie ściągały szczęki.
Na końcu zakładamy sprężynki. To nie wymaga tłumaczenia. „Cała sprężynka” musi być przy śrubie regulacyjno-rozprężającej. By łatwiej było założyć sprężynkę w tym miejscu, najlepiej jest skręcić regulację do minimum. Inna szkoła mówi też, że sprężynkę można zamontować przed umocowaniem szczęk, ale…
W każdym z tych przypadków montaż będzie w pewnym momencie utrudniony, także nie ma co kombinować. Moim zdaniem łatwiej jest na końcu założyć sprężynki, niż składać i przykręcać szczęki z już założonymi sprężynkami.
Wszystko po montażu powinno prezentować się w ten sposób:
Zakładamy teraz tarcz hamulcową i przystępujemy do regulacji.
Regulacja szczęk i linki hamulca ręcznego BMW E46
Proces regulacji jest praktycznie identyczny z tym, opisywanym w książce „Sam naprawiam…”, ale moim zdaniem moja technika jest lepsza.
Zacznijmy od regulacji linki
Jeżeli zamek rozprężający wisi bardzo luźno, linka jest mocno wysunięta, a zaciąganie ręcznego praktycznie nie powoduje rozprężanie się szczęk w miejscu zamka, to znaczy, że linka jest za długa. Tak samo zaciągnięcie hamulca ręcznego na więcej niż 10 ząbków jest oznaką zbyt luźnej linki.
W kabinie ciągniemy za skórę dźwigni hamulca ręcznego. Trzymają ją dwa zatrzaski, nie powinny pęknąć.
Widzimy teraz linki i nakrętki regulacyjne. Zapewne u większości z Was będą też nakrętki kontrujące, które należy poluźnić. Główną nakrętkę regulacyjną skręcamy nasadką 10.
Teraz regulujemy – zapewne skracamy linkę – w ten sposób:
– Zaciągamy hamulec ręczny na 8 ząbków
– Skręcamy linkę do momentu w którym samo zaciągnięcie dźwigni na więcej niż dwa kolejne ząbki jest już problematyczne
Teraz przejdźmy do tarczy. Regulacji szczęk dokonujemy poprzez rozkręcanie śruby regulacyjno-rozprężającej. Do zębatki dostaniemy się poprzez obrócenie tarczy w taką pozycję, by przez otwór na szpilkę, którą przykręca się koło, było widać coś takiego:
W zależności od strony, szczęki rozszerza się w różną stronę. Od strony pasażera rozkręcamy szczęki poprzez popychanie ząbków od dołu do góry bądź jak na powyższym obrazku od lewej do prawej. W każdym razie przesuwamy je do wnętrza auta. Strona kierowcy rozszerza szczęki w odwrotną stronę.
Przed rozkręcaniem szczęk upewnijmy się, że z opuszczonym hamulcem ręcznym, koło obraca się luźno!
Zaciągnijmy teraz dźwignię hamulca ręcznego na dwa kliknięcia. Koło powinno delikatniej zacząć hamować. Jeżeli tak się nie dzieje to próbujemy rozszerzyć lekko szczęki hamulca ręcznego, aż poczujemy lekkie hamowanie, ale tak by koło nadal się obracało.
Kolejnym krokiem jest zaciągnięcie hamulca ręcznego na 8 ząbków i sprawdzenie, czy koło hamuje na tyle, że nie da się je obrócić ręcznie. Jeżeli nie to rozkręcamy szczęki do momentu w którym koło przestanie się obracać.
Opuszczamy teraz hamulec ręczny i sprawdzamy czy koło obraca się luźno. Jeżeli tak to ponownie sprawdzamy dwa ząbki i całe zaciągnięcie.
Jeżeli w którymś z kroków koło obraca się za ciężko trzeba spróbować skręcić śrubę regulacyjną o jeden ząbek za każdym razem, aż będzie dobrze.
Ostatecznie trzeba zrobić przejażdżkę i sprawdzić jak hamulec ręczny zachowuje się podczas jazdy.
Wiadomo, że fizyka i masa auta są silniejsze od siły naszych mięśni! Być może okaże się, że za słabo wyregulowaliśmy szczęki, więc musimy ponowić proces aż do skutku.
To by było na tyle, tak wygląda wymiana szczęk hamulca ręcznego BMW E46 i regulacja hamulca ręcznego.
Mam nadzieje, że ten poradnik okazał się pomocny i skuteczny. Jeżeli widzisz jakiś błąd lub chcesz dodać coś istotnego do wpisu – np. alternatywne metody naprawy, zostaw koniecznie komentarz!