BMW E46 dziurka w przepływce – jak zrobić?
Auto traci moc? Zaczyna dymić na czarno? Pojawia się błąd przepływki? Oto sposób jak dać drugie życie przepływomierzowi. Sposób ma zastosowanie w silnikach diesla.
BMW E46 dziurka w przepływce – po co to robić?
BMW w autach przed rokiem chyba 2002 montowało starszy typ przepływomierza z końcówką 314. Te urządzenia jak się później okazało, są bardzo wadliwe. Z czasem zaczynają przekłamywać odczyty i przekazywać do ECU zaniżone parametry, przez co komputer musi korygować błąd większą dawką paliwa, co skutkuje tym, że paliwo się nie spala tak jak trzeba i auto dymi na czarno. To w takim dużym skrócie.
Kolejnym przykładem może być ekonomizer i brak zamykania go gdy wciskamy gaz do dechy. Gdy wskazówka nie osiąga 19 – 20l, a zatrzymuje się gdzieś w okolicach poniżej tej wartości, to najwyraźniej może być jakiś problem z przepływomierzem. Musimy zdiagnozować pod komputerem, czy przepływka w ogóle żyje, a dopiero później robić w niej dziurkę.
Podrasować można wszystkie modele, nie tylko te z końcówką 314 😉
Działanie przepływomierza – krótki opis.
By zrozumieć korzyść płynącą z tego usprawnienia, musimy zrozumieć działanie przepływomierza. Jak pewnie widzieliście w poprzednim artykule, składa się on z płytki i drucików. Płytka schowana w plastikowej obudowie z kanałem nagrzewa się do zadanej temperatury, a zasysane powietrze tuż za filtrem schładza ją. W tym czasie wykonywany jest pomiar jak bardzo uległa zmianie temperatura co przekłada się na wyliczenie ciśnienia zasysanego powietrza. Ten parametr, wraz z czujnikiem ciśnienia w kolektorze potrzebny jest komputerowi do ustalenia odpowiedniej mieszanki paliwowo powietrznej. Gdy powietrza jest za mało, komputer uznaje, że któryś element uległ awarii i by auto miało nadal moc, zwiększa dawkę paliwa.
Najlepiej zobrazuje to log dynamiczny z uszkodzonej przepływki. Niebieska lina to stan rzeczywisty. Turbina GTB1752V. Ciśnienie ustawione na 1,75bar. Jak widać na początku jest overboost, ciśnienie jest zbijane, ale nie trzyma zadanej wartości i spada w dól wraz ze wzrostem obrotów. Po wykluczeniu uszkodzenia turbiny, podciśnienia i całej innej reszty winowajcą jest przepływomierz. Poniższy log pokazuje jazdę na 3 i 4 biegu – odcięcie przy 4600 RPM.
Po modyfikacji z dziurką w przepływce, wartości odczytywane przez przepływkę w końcu są takie same jak w nowej. Log wykonany tylko na 3 biegu.
Jak widać, wartości rzeczywiste odczytywane przez przepływomierz są znacznie większe niż oczekiwane. To przełożyło się na zmniejszenie spalania i dymienia oraz poprawę dynamiki auta. Przy wyższych obrotach nie dało się już odczuć spadku mocy.
Reasumując: dziurka w przepływce zwiększa odczytywaną wartość, polepsza pracę, przywraca dawną moc, zmniejsza spalanie i dymienie auta. Pomaga na ożywienie już umierającej przepływki, gdy samo czyszczenie zawodzi.
BMW E46 dziurka w przepływce – czy to bezpiecznie?
Modyfikacja przepływki nie powoduje żadnych negatywnych zmian w silniku jak i samej przepływce, ale jeżeli zmianę chcemy zrobić na zupełnie nowym przepływomierzu, musimy się liczyć, że tracimy gwarancję.
Oczywiście należy mieć na uwadze, że wykonując tę modyfikację trzeba zachować wysoką ostrożność by nie uszkodzić metalowej blaszki lub innych podzespołów.
BMW E46 dziurka w przepływce – jak to zrobić?
W pierwszym kroku musimy wykręcić sam przepływomierz, ale tylko czujnik, nie obudowę. Jak to zrobić przeczytacie tutaj:
Po wyjęciu przepływki czyścimy ją. Polecam specjalne spreje do czyszczenia przepływek lub też zwykły zmywacz do hamulców w spreju.
Po wymyciu bierzemy wiertło 5mm (lub też innej odpowiedniej wielkości – na oko) i delikatnie wiercimy otwór w pokazanym poniżej miejscu. Nie wciskamy wiertła na siłę, by nie „wbiło się” na wylot uszkadzając przy tym blaszkę. Po wierceniu starannie wydmuchujemy wszelkie paprochy z środka przepływomierza.
Inne ujęcie znalezione na forum bmw.
Tak zmodyfikowany przepływomierz montujemy ponownie na swoje miejsce. Jak to zrobić? Odwrotnie do sposobu demontażu 😉
BMW E46 adaptacja przepływomierza.
Kwestią sporną jest konieczność wykonania adaptacji nowego przepływomierza. Według mnie jak i BMW, trzeba wykonać adaptację w kilku przypadkach i kilku silnikach.
MAF tworzy swoją mapę, jeżeli przepływomierz uległ uszkodzeniu i po zmianie lub czyszczeniu, pracuje on na starej mapie, którą trzeba zresetować. Ja zawsze robię adaptacje i nie dzieje się nic złego.
Witam. Ostatnio przychodzą mi do głowy dokładnie te same modyfikacje 🙂 Dziurka w przepływce, zmiana turbo na 1752 itd. Ale jako użytkownik tego samego modelu, z tym samym silnikiem mam jedno pytanko.. Czy Twój egzemplarz też tak ma, że na zimnym silniku jest bardzo ociężały? Niechętny jakby do współpracy.. Oczywiście nigdy nie zamierzałem mu cisnąć w takim momencie, ale odczuwam OGROMNĄ różnicę w jeździe, dynamice, elastyczności i wszystkim po kolei gdy wyjeżdżam z parkingu a np. po 7-10 min jazdy. Choć i tak nie uważam ten silnik za jakiś wybitnie elastyczny, to jest zauważalna różnica i tak mnie trapi, czy to może mieć wpływ z pompą paliwa, wtryskami czy przepływką..? A może one po prostu tak mają? 🙂
Remap kompletnie nic nie zmienił w tym temacie, zapomniałem wspomnieć, że również mam małego wiruska na 185~km